NFT ها (توکن های غیر قابل تعویض non-fungible tokens) ممکن است گیج کننده ترین کالا در حال حاضر در اینترنت باشند. در ابتدایی ترین حالت، NFT کد کامپیوتری است که نشان دهنده مالکیت اقلام دیجیتالی است. اما در واقع این به چه معناست؟ و چرا ارزش آنها ناگهان منفجر می شود؟

این مقاله راهنمای جامع شما برای NFT ها است. ما یک نمای کلی از NFTها، نحوه کارکرد آنها و کاربردهای واقعی آنها ارائه خواهیم کرد. همچنین به شما نشان خواهیم داد که چگونه با موفقیت NFTها را ایجاد، خرید و فروش کنید.

blockchain NFT تشریح راهنمایی ان اف تی بلاکچین

Crypto Craze چیست

(شور CRYPTOcurrency) علاقه عظیم عمومی به ارزهای دیجیتال، بلاک چین و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) که از بازه زمانی 2017 آغاز می شود. وقتی مردم شنیدند که دیگران با بیت کوین ثروت اندوزی کرده اند، شور و شوق کریپتو اوج گرفت.

NFT چیست

قبل از اینکه بتوانیم توکن های غیر قابل تعویض را به طور کامل تعریف کنیم، باید با چند مفهوم کلیدی راحت باشیم. بیایید با تفاوت بین دارایی های قابل تعویض و غیرقابل تعویض شروع کنیم.

دارایی های قابل تعویض

“قابل تغییر” کلمه ای است که شما در مکالمه زیاد نمی شنوید، اما ایده کلی ساده است:

وقتی چیزی قابل تعویض است، به این معنی است که می توان آن را با یک کالای مشابه با همان ارزش مبادله یا مبادله کرد.

برای مثال، اگر یک قوطی نوشابه باز نشده داشته باشم، می توانم آن را با یک قوطی نوشابه مشابه عوض کنم. قوطی نوشابه قابل تعویض است.

ارزهای فیزیکی و بیت کوین نمونه هایی از دارایی های قابل تعویض هستند. این بدان معناست که آنها سه ویژگی کلی دارند:

  1. قابل معامله و مبادله هستند. 1 دلار را می توان با 1 دلار دیگر معامله کرد، زیرا…
  2. ارزش برابری دارند. 1 بیت کوین برابر با 1 بیت کوین است.
  3. برای ارزهای فیزیکی، این سیستم تجارت کار می کند زیرا همه با آن موافق هستند. با بیت کوین، ارزش روی بلاک چین ذخیره می شود (در زیر توضیح داده شده است).

بدیهی است که عوامل دیگری در تعیین اینکه چه چیزی چیزی را دارایی قابل تعویض می کند وجود دارد، اما برای درک NFTها، این سه مفهوم مهم هستند.

دارایی های غیر قابل تعویض

NFTها با ارزهای فیزیکی و بیت کوین متفاوت هستند زیرا غیرقابل تعویض هستند.

در ابتدایی‌ترین عبارت، این بدان معناست که هر NFT دارای ارزش کاملاً منحصربه‌فردی است و نمی‌توان آن را به راحتی با NFT دیگری معامله کرد یا مبادله کرد (مگر اینکه هر دو طرف درگیر تصمیم بگیرند که ارزش مشابهی دارند، که احتمالاً هرگز اتفاق نمی‌افتد).

یک NFT به طور خودکار با یک NFT دیگر برابر نیست. آنها می توانند مقادیر بسیار متفاوتی داشته باشند که کاملاً ذهنی و منحصر به آن NFT خاص است.

اگر یک کیک تولد سفارشی برای دوستم سفارش دادم، نمی توانم به نانوایی برگردم و آن را با یک کیک متفاوت عوض کنم، زیرا کیکی که دارم منحصر به فرد است. به طور مشابه، اگر من صاحب NFT باشم، یک آیتم دیجیتال منحصر به فرد دارم که نمی توان آن را با یک مشابه جایگزین کرد.

می‌پرسید چرا هر یک از اینها حتی اهمیت دارد؟

خوب، این چیزی است که هر NFT را به یک آیتم کلکسیونی منحصر به فرد تبدیل می کند که در واقع دارای ارزش است. دقیقا چقدر ارزش داره؟ که بسیار متفاوت است. یک NFT می‌تواند مالکیت هر چیزی را از یک فایل GIF (بله، برخی از آن‌ها در واقع متعلق به افراد هستند)، یک اثر هنری، یک عنصر بازی ویدیویی مانند یک شخصیت یا لباس، یا حتی یک طرح از املاک و مستغلات را نشان دهد.

بلاک چین ها Blockchains

NFT ها روی بلاک چین ها ذخیره می شوند. این دفاتر عمومی وجود و مالکیت هر توکن را ثبت می کنند و بعداً قابل تغییر نیستند. NFT به معنای مالکیت یک کالای فیزیکی یا دیجیتالی است. هر NFT یک دارایی رمزنگاری با کد شناسایی منحصر به فرد و ابرداده است که آن را از سایر NFT ها منحصر به فرد می کند.

ما کمی بعداً به آن خواهیم پرداخت، اما در حال حاضر، نکته مهمی که باید درک کرد این است که رکوردهای بلاک چین تغییر ناپذیر هستند. این بدان معناست که وقتی شخصی دارای NFT باشد، چه برای یک کالای فیزیکی و چه مجازی، رسمی است.

بلاک چین Blockchain گزارشی ناشناس، غیرقابل تغییر و در دسترس عموم (دفتر کل) که تراکنش ها را به ترتیب زمانی ثبت می کند. بلاک چین‌ها غیرمتمرکز هستند و اطلاعات مربوط به تراکنش‌های شبکه در دسته‌هایی به نام بلوک ذخیره می‌شود.
غیر متمرکز Decentralized سازمانی را توصیف می کند که در آن عملیات و اختیارات اداری به دور از یک مقام مرکزی به چندین گروه کوچکتر یا احزاب منفرد واگذار می شود.

نکته در NFT ها چیست

وقتی چیزی را در دنیای فیزیکی می‌خرید – مانند یک کیک – دارای خواص منحصر به فرد و مقدار محدودی است. رسید، سند یا فقط داشتن آن کالا می تواند ثابت کند که شما مالک آن هستید.

اینترنت اجازه مالکیت اقلام دیجیتالی را به همان شکلی که شما می توانید چیزی فیزیکی داشته باشید را نمی دهد.

NFT ها قرار است بخشی از ساختاری را که در دنیای فیزیکی اعمال می‌شود به دنیای دیجیتال بیاورند و به دارایی‌های دیجیتالی این امکان را می‌دهند که از نظر تعداد کمیاب و متمایز از یکدیگر باشند.

طرفداران NFT همچنین می گویند که آنها امنیت “اثبات مالکیت” مورد نیاز آنلاین را فراهم می کنند.

که این در تئوری درست است، محدودیت هایی وجود دارد.

NFTها تنظیم نشده اند و قراردادهای الزام آور قانونی ایجاد نمی کنند. هنوز، اینکه آیا یک NFT می تواند همان سند مالکیت را به عنوان رسید فیزیکی ارائه دهد یا خیر، در دادگاه قانونی آزمایش نشده است.

NFT ها را می توان از طریق بازارهای مختلف NFT، شخص به فرد، در ازای ارز دیجیتال فروخت. بازارهای NFT پلتفرم های آنلاینی هستند که به شما امکان خرید، فروش و ایجاد NFT را می دهند.

ارز دیجیتال یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز که با رمزنگاری ایمن و ایجاد می شود. در حال حاضر، NFT ها برای نشان دادن موارد زیر استفاده می شوند:
  1. اثر هنری
  2. کلکسیونی مانند کارت های معاملاتی
  3. آیتم های مجازی در بازی ها از جمله لباس شخصیت ها و ارز درون بازی
  4. موسیقی
  5. زمین مجازی در متاورس
  6. فیلم ویدئویی
  7. اسناد حقوقی
  8. امضاها
  9. دارایی‌های دنیای واقعی توکن‌شده مانند اسناد خودرو، املاک یا کفش‌های ورزشی

حامیان NFT امیدوارند که با غیرمتمرکز شدن اینترنت، از آنها برای چیزهای بیشتری استفاده شود.

اما NFTها دارای مشکلات جدی هستند، از جمله اثرات زیست محیطی سنگین، نگرانی های امنیتی و خطرات مالی.

متاورس فضای مجازی که در آن کاربران با محیط و یکدیگر تعامل دارند. Metaverses دارای ویژگی های رسانه های اجتماعی و بازی است. آنها اغلب از واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) استفاده می کنند و می توانند بر روی یک بلاک چین ساخته شوند.

NFT ها چگونه کار می کنند

اکنون که اصول NFT ها را پوشش دادیم، اجازه دهید کمی عمیق تر به نحوه عملکرد آنها بپردازیم.

NFT ها دارایی های رمزنگاری هستند. این بدان معنی است که آنها با رمزنگاری مانند ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین و اتر محافظت می شوند. با این حال، بر خلاف ارزهای دیجیتال، NFT ها برای تراکنش های تجاری استفاده نمی شوند.

رمزنگاری راهی برای رمزگذاری اطلاعات برای ارتباطات ایمن. رمزنگاری فقط به فرستنده و گیرنده اجازه می دهد تا محتوای یک پیام را مشاهده کند.

بلاک چین ها چگونه کار می کنند؟

بلاک چین ها، علاوه بر اینکه برای نحوه عملکرد NFT ها ضروری هستند، یکی از گیج کننده ترین بخش های این داستان هستند. اما هنگامی که ایده ها را با هم ترکیب کنید، همه چیز منطقی خواهد بود.

آنها بلاک چین نامیده می شوند زیرا از رشته هایی از کدهای کامپیوتری – به نام بلوک – ساخته شده اند که سپس به هم متصل می شوند. هر بلوک رمزگذاری شده است (یعنی اطلاعات از طریق رمزنگاری کدگذاری می شوند) و دارای ظرفیت ذخیره سازی هستند.

هنگامی که یک بلوک پر از داده است، بسته می شود و داده های درون آن برای همیشه ثبت می شود.

بلوک‌های جدید برای ثبت دسته بعدی داده‌ها ایجاد می‌شوند و هر بلوک جدید به بلوک قبلی پیوند می‌خورد و زنجیره بلوکی را ایجاد می‌کند. این با پایگاه داده های سنتی که داده ها را در جداول ذخیره می کنند متفاوت است.

بلوک های جدید از طریق فرآیندی به نام ماینینگ ایجاد می شوند. معمولا ماینرهای بلاک چین برای ایجاد بلوک های جدید باید الگوریتم های رمزنگاری پیچیده را حل کنند. ماینینگ زمان می برد و از قدرت محاسباتی زیادی استفاده می کند و ماینرها زمانی که بلاک آنها به زنجیره اضافه شود پاداش مالی دریافت می کنند.

بلاک چین برای ثبت عمومی تراکنش ها استفاده می شود. هر بلاک چین در چندین کامپیوتر که در یک شبکه همتا به همتا متصل هستند ذخیره می شود. این بدان معنی است که رایانه های موجود در شبکه همه فایل ها را به اشتراک می گذارند. این به اشتراک گذاری غیرمتمرکز اطلاعات چیزی است که باعث ایجاد اعتماد در بلاک چین می شود.

هر کامپیوتری در شبکه یک نسخه از بلاک چین دارد. برای تغییر اطلاعاتی که یک بلاک چین ذخیره می کند، ابتدا باید زنجیره بلوکی رمزگشایی شود و سپس اطلاعات هر رایانه در شبکه باید همزمان تغییر کند.

از آنجایی که هر بلاک چین توسط شبکه ای از کاربران خود نگهداری می شود، آنها می توانند بدون سازمان مرکزی و نیروی کار برای ثبت، ذخیره و نگهداری داده ها، یک رکورد امن از تراکنش ها نگه دارند.

مردم به دقت بلاک چین ها اعتماد دارند زیرا نحوه ذخیره این داده ها دستکاری آن را تقریبا غیرممکن می کند.

بازارهای NFT چگونه کار می کنند؟

NFT ها در پلتفرم های آنلاین به نام بازارهای NFT خریداری، فروخته می شوند، ذخیره می شوند و نمایش داده می شوند. بازارهای NFT شبیه به پلتفرم های تجارت الکترونیک مانند eBay هستند. کاربران NFT های خود را فهرست می کنند که خریداران می توانند برای آن پیشنهاد بدهند. این پلتفرم‌های آنلاین جدا از صرافی‌های ارزهای دیجیتال هستند که در آن کاربران ارزهایی مانند بیت‌کوین یا اتریوم را خریداری، می‌فروشند و معامله می‌کنند.

بازارهای NFT معمولاً چندین بلاک چین را پشتیبانی می کنند. کاربران فقط می توانند NFT هایی را معامله کنند که بر روی بلاک چین های پشتیبانی شده ساخته شده اند و از ارزهای رمزپایه سازگار با آن NFT ها استفاده کنند.

اکثر NFT ها در اتریوم ذخیره می شوند ، به این معنی که این NFT ها با بازارهای NFT مبتنی بر اتریوم سازگار هستند. یک NFT خریداری شده با اتر در یک پلتفرم می تواند بر روی پلتفرم دیگر فروخته شود.

فقط تعداد کمی از بازارها ارزهای سنتی مانند دلار آمریکا را می پذیرند. این بازارها به طور خودکار مناقصه را به ارز دیجیتال مناسب تبدیل می کنند.

NFT ها چگونه ایجاد می شوند؟

فرآیند ایجاد NFT را Minting می گویند. اکثر بازارهای NFT به شما امکان می دهند NFT را ضرب کنید، و چندین سایت اختصاصی ضرب NFT وجود دارد. برای ایجاد یک NFT، شما به سادگی یک فایل دیجیتالی را در بازار NFT آپلود کرده، برخی از جزئیات را پر کرده و روی ایجاد کلیک کنید . شما می توانید اکثر فایل های دیجیتال را به NFT تبدیل کنید، از جمله تصاویر، ویدیوها و GIF.

ویژگی های NFT ها

NFT ها دارای برخی از ویژگی های مهم هستند – مانند منحصر به فرد بودن، کمیاب بودن، و قابلیت تجارت – که باعث می شود آنها کار کنند.

مالکیت دارایی منحصر به فرد

هر NFT نشان دهنده یک دارایی دیجیتال یا فیزیکی است و اکثر NFT ها در هر زمان تنها یک مالک دارند. مالکیت NFT ایمن و قابل ردیابی است زیرا در یک بلاک چین (بلاک چین اتریوم برای اکثر NFTها) ثبت شده است.

اتریوم یک پلتفرم غیرمتمرکز که از یک بلاک چین نیرو می گیرد. اتریوم به دلیل عملکرد قرارداد هوشمند و ارز دیجیتال بومی خود، اتر (ETH) شناخته شده است.
قرارداد هوشمند یک قرارداد خوداجرا، قابل ردیابی و برگشت ناپذیر با شرایطی که بین طرفین در کد آن نوشته شده و در یک بلاک چین ذخیره می شود.

NFT ها از طریق قراردادهای هوشمند ایجاد می شوند و حتی می توانند در قراردادهای هوشمند قرار گیرند.

از آنجا که قراردادهای هوشمند NFT بر روی یک بلاک چین ذخیره می شوند – و از آنجا که b lockchain ها دفتر کل عمومی غیرمتمرکز، ناشناس و غیرقابل تغییر هستند – هیچ کس نمی تواند مالکیت NFT را بدون تراکنش قانونی تغییر دهد. سند مالکیت غیر قابل تغییر است.

NFT شما همیشه در یک بلاک چین ارجاع داده می شود که از دست دادن آن دشوار است مگر اینکه جزئیات کیف پول رمزنگاری خود را فراموش کنید. این اجازه می دهد تا مالکیت NFT احراز هویت شود.

در حالی که سابقه مالکیت یک NFT غیرقابل تغییر است، دارایی های اساسی که NFT ها نشان می دهند، مانند آثار هنری دیجیتال، می توانند کپی یا گم شوند. تصاویر را می توان اسکرین شات گرفت و دوباره به عنوان جعلی فروخت، و فناوری بلاک چین به این معنی است که هیچ کس نمی تواند ثابت کند کدام NFT اصلی است. فایل های دیجیتال همچنین می توانند خارج از بلاک چین ذخیره شوند و در برابر هکرها، خرابی پایگاه داده یا پوسیدگی پیوندها آسیب پذیر باشند.

هر NFT دارای یک کلید عمومی و خصوصی است. سازنده NFT کلید عمومی را در اختیار دارد، و این هرگز تغییر نمی کند – کلید عمومی گواهی اصالتی است که منشا NFT را ثابت می کند. کلید خصوصی مربوطه به عنوان مدرک مالکیت عمل می کند. هنگامی که آنها NFT خود را در یک بازار می فروشند، سازنده کلید عمومی را حفظ می کند در حالی که کلید خصوصی به مالک جدید معامله می شود.

کلید عمومی برای رمزگذاری ارتباطات استفاده می شود. آنها برای همه در یک سیستم قابل مشاهده هستند و هر کلید عمومی دارای یک کلید خصوصی مربوطه است.
کلید خصوصی می تواند ارتباطاتی را که توسط کلید عمومی مربوطه رمزگذاری شده اند رمزگشایی کند (و بخواند). کلیدهای خصوصی همچنین می توانند پیام ها را با همان کلید رمزگذاری و رمزگشایی کنند. آنها در دستگاه کاربر ذخیره می شوند و یک مالک دارند.
کیف پول رمزنگاری شده آدرس‌ها و جفت‌های کلید عمومی/خصوصی را برای تراکنش‌های ارز دیجیتال مالک ذخیره می‌کند. می توان از آن برای ارسال، دریافت و خرج کردن ارزهای دیجیتال استفاده کرد.

قابل تعویض در مقابل غیر قابل تعویض

ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین یا ارزهای فیات مانند دلار آمریکا قابل تعویض هستند. دارایی های تعویض پذیر را می توان به راحتی با یکدیگر معامله کرد زیرا قابل تعویض و غیرقابل تشخیص هستند. شما می توانید یک قوطی نوشابه را با دیگری معامله کنید، یا یک اسکناس 1 دلاری را می توان با هر اسکناس 1 دلاری دیگری از همان ارز معامله کرد.

ارز فیات ارزی که به موجب فرمان دولت به جای اینکه کالایی مانند طلا پشتوانه آن باشد، ارز قانونی اعلام می شود. به عنوان مثال می توان به USD و EUR اشاره کرد.

دارایی ها غیر قابل تعویض هستند اگر همیشه نتوان آنها را به طور مساوی با دارایی دیگری از همان نوع مبادله کرد. NFTها غیرقابل تعویض هستند زیرا هر یک منحصر به فرد است و نشان دهنده مالکیت یک مورد متفاوت با ویژگی های خاص خود است. این بدان معنا نیست که آنها قابل معامله نیستند. فقط به این معنی است که هر توکن ممکن است ارزش متفاوتی داشته باشد.

غیر قابل تعویض کالا یا دارایی که به راحتی با کالای دیگری قابل تعویض نیست. به عنوان مثال، یک خانه غیر قابل تعویض است، زیرا شما نمی توانید آن را با هیچ خانه دیگری تعویض کنید.

ارزش ذهنی

اگر NFT ها غیر قابل تعویض هستند، مقادیر آنها چگونه تعیین می شود؟

ارزش NFT ذهنی است. به هر قیمتی که خریدار فکر کند ارزشش را دارد می فروشد. این ممکن است بر اساس شجره نامه، محبوبیت، کمبود و/یا جمع آوری آن NFT باشد. Utility همچنین مقدار NFT را تعیین می کند. به عنوان مثال، یک بلیط رویداد NFT احتمالاً به همان قیمت بلیط رویداد معمولی فروخته می شود.

یک NFT می تواند به طور شگفت انگیزی گران باشد، به خصوص اگر خریداران احتمالی فکر کنند که در آینده ارزشمندتر خواهد شد. همچنین، NFT های ساخته شده بر روی بلاک چین اتریوم اغلب ارزش بیشتری نسبت به NFT های ساخته شده بر روی بلاک چین های دیگر دارند. از آنجایی که افراد بیشتری دارای توکن های ETH هستند، این NFT ها می توانند به راحتی در بازارهای متعدد NFT فروخته شوند و تعداد خریداران بالقوه افزایش یابد.

کمبود

هنگامی که شخصی یک NFT ضرب می کند، می تواند تعیین کند که چه تعداد از آن دارایی ها را ایجاد و در بازار فهرست کند. این شبیه به نویسنده ای است که تعداد محدودی نسخه از یک کتاب جدید را منتشر می کند.

یک هنرمند دیجیتال ممکن است تصمیم بگیرد که فقط یک NFT اصلی ایجاد کند – به عنوان مثال، یک اثر هنری دیجیتال منحصر به فرد. خالق همچنین می تواند هزار اثر هنری NFT را منتشر کند که ظاهر یکسانی دارند و هر کدام دارای گواهی اصالت منحصر به فرد خود هستند.

قابلیت همکاری

بلاک چین ها غیرمتمرکز هستند. این بدان معناست که آنها توسط یک مقام مرکزی مانند یک دولت یا تجارت اداره نمی شوند. در عوض، بلاک چین ها توسط جوامع آنها اداره می شوند. در تئوری، این به NFT ها اجازه می دهد تا در برنامه ها، پلتفرم ها و سرویس های مختلف حرکت کنند، تا زمانی که هر اکوسیستم از زنجیره بلوکی که NFT ها در آن مستقر هستند پشتیبانی می کند.

به عنوان مثال، یک NFT از آثار هنری دیجیتال می تواند در چندین دنیای مجازی مختلف که شما در آن زندگی می کنید نمایش داده شود. همان NFT می‌تواند پس‌زمینه برنامه کنفرانس ویدیویی، لوازم جانبی در بازی ویدیویی مورد علاقه‌تان و نمایه تصویری برای ایمیل کاری شما باشد.

با این حال، در حال حاضر، NFT های چند پلتفرمی عملی نیستند و محدود هستند. قبل از اینکه NFTها بتوانند به روشی که مدافعان امیدواری دارند قابل همکاری شوند، توسعه دهندگان باید دریابند که چگونه محتوا را به طور یکپارچه در پلتفرم هایی با طرح های مختلف منتقل کنند.

قابلیت تجارت

NFT ها را می توان در بازارهای NFT معامله کرد و می توان آنها را از پلتفرم اصلی خود به بازار آزاد منتقل کرد.

یک روز، NFT ها می توانند به کاربران اجازه دهند تا محتوای آنلاین را در پلتفرم های اصلی تجارت کنند. به عنوان مثال، اگر آهنگ های iTunes به عنوان NFT کدگذاری می شدند، نه تنها می توانستید آنها را بخرید، بلکه بفروشید.

قابلیت برنامه ریزی

برخی از NFT ها هرگز تغییر نمی کنند زیرا محتوای اصلی آنها ثابت است. اما NFT ها همچنین می توانند با عناصر پیچیده تری که در کد آنها نوشته شده است برنامه ریزی شوند. یک NFT را می توان طوری برنامه ریزی کرد که به برخی محرک ها یا اقدامات مالک یا حتی عوامل خارجی مانند آب و هوا پاسخ دهد.

عملکردهای پیچیده NFT شامل جعل، ساخت، بازخرید و تولید تصادفی NFTهای جدید و سایر اشکال محتوا است. حتی می‌توانید قراردادهای هوشمند NFT را برنامه‌ریزی کنید تا در صورت وجود شرایط مناسب، محتوای اصلی را تغییر دهید.

CryptoKitties یک نمونه محبوب است. آنها در سال 2017 ایجاد شدند و تا حدی به دلیل ویژگی های برنامه ریزی شده خود به یکی از اولین مجموعه های محبوب NFT تبدیل شدند. آواتارهای CryptoKitt y می‌توانند با دیگر کریپتوکیت‌ها تولید شوند – دارندگان می‌توانند دو کریپتوکیت را انتخاب کنند و روی دکمه Breed کلیک کنند که یک آواتار جدید NFT با ویژگی‌های منحصربه‌فرد ایجاد می‌کند

آواتارهای CryptoKitties می توانند برای ایجاد NFT های جدید رشد کنند

مزایا و امتیازها

شخصی که یک NFT ضرب می کند می تواند حق امتیاز را از طریق قرارداد هوشمند NFT در آن دارایی رمزگذاری کند . این بدان معنی است که سازنده اصلی می تواند هر بار که NFT خود از یک کاربر به کاربر بعدی فروخته می شود، بخشی از هزینه را دریافت کند.

این به طور بالقوه برای افراد خلاق که همیشه پرداخت کافی برای کار خود دریافت نمی کنند، صنعت را تغییر می دهد. پس از فروش اولیه، سازندگان اغلب سودی نمی‌برند، اگر اثرشان ارزش پیدا کند و دوباره بفروشد. به عنوان مثال، هنرمندی که یک نقاشی را به قیمت 10 دلار می فروشد، اگر آن اثر بعداً میلیون ها دلار فروخته شود، سودی نخواهد داشت.

حق امتیاز در قراردادهای هوشمند این غرامت را برای هر کسی که یک NFT ضرب می کند قابل دسترسی است.

NFT ها همچنین تضمینی ایجاد می کنند که هنرمند حق امتیاز دریافت می کند. به عنوان مثال، نوازندگان اغلب از هرکسی که آهنگ خود را برای کسب سود سمپلینگ یا پخش می کند، پولی دریافت نمی کنند. با قرار دادن آدرس خود در فراداده غیرقابل تغییر NFT، آنها هم تضمین می کنند که پول دریافت می کنند و هم پرداختن به آنها را برای کاربران آسان می کنند.

امنیت

NFT ها این پتانسیل را دارند که از دارایی های دیجیتالی بهتر از روش های فعلی محافظت کنند. اسکن سند یک خانه به راحتی ممکن است گم شود. انجام اسکن از همان سند NFT به معنای اثبات وجود سند در یک بلاک چین است. این یک لایه امنیتی اضافه می کند.

فناوری بلاک چین امن است زیرا از رمزنگاری برای رمزگذاری مالکیت توکن استفاده می کند. این کد برای شکستن به مقدار نامفهومی از قدرت محاسباتی نیاز دارد – اساساً رمزگشایی را غیرممکن می کند.

هر دفتر کل بلاک چین غیرمتمرکز و ناشناس است. بدون هیچ قدرت مرکزی یا نیروی کار، وظایف به طور مساوی بین رایانه های شرکت کننده که یک شبکه همتا به همتا را تشکیل می دهند، توزیع می شود.

نظیر به نظیر شبکه هایی که به موجب آن هر کامپیوتر متصل سروری برای سایرین در شبکه است. کامپیوترها می توانند اطلاعات را بدون نیاز به سرور مرکزی اختصاصی به اشتراک بگذارند.
گره بلاک چین یک دستگاه الکترونیکی متصل به یک شبکه بلاک چین که بخشی از زیرساخت آن شبکه را تشکیل می دهد. گره های متعدد با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و داده ها را برای تأیید دسته های جدید تراکنش ها (به نام بلوک ها) منتقل می کنند.

این که بلاک چین ها از فناوری همتا به همتا استفاده می کنند، تخریب یا فاسد کردن آنها را تقریبا غیرممکن می کند. هر گره دارای یک کپی به روز از دفتر کل است و شخصی باید تمام این گره ها را از بین ببرد تا رکورد تراکنش ها را از بین ببرد و بلاک چین را باطل کند.

دفتر کل بلاک چین نیز عمومی است. از آنجا که آنها برای هر کسی قابل دسترسی هستند، مالکیت به راحتی تأیید می شود، که دوباره سرقت آنها را دشوار می کند، مگر اینکه کسی شما را فریب دهد تا با میل خود NFT های خود را منتقل کنید .

طرفداران NFT بر این باورند که همه می توانند از آنها برای نمایندگی و احراز هویت دارایی های فیزیکی خود استفاده کنند . حتی اسناد شخصی مانند اسناد و گواهینامه رانندگی را می توان به عنوان NFT ذخیره کرد.

فناوری بلاک چین بسیار ایمن است و برای اثبات مالکیت یک کالا عالی است – این مدرک همیشه در یک بلاک چین ذخیره می شود.

با این حال، بلاک چین ها اکثر فایل هایی را که NFT ها نشان می دهند ذخیره نمی کنند. آن محتوا (معمولاً یک فایل ویدیویی یا تصویری) خارج از زنجیره ذخیره می‌شود و NFT به آن منبع پیوند می‌دهد. این به این دلیل است که ذخیره فایل های بزرگ در یک بلاک چین هزینه تراکنش های بالایی دارد و لینک ها کوچکتر از خود فایل ها هستند.

در حالی که فناوری بلاک چین ایمن است، این ذخیره سازی خارج از زنجیره باعث نگرانی در مورد محتوای زیرین می شود. هایپرلینک ها در NFT می توانند به مرور زمان از کار بیفتند، مشکلی رایج به نام پوسیدگی لینک. و ذخیره محتوای اساسی در یک پایگاه داده متمرکز، آن را در برابر هک و خرابی پایگاه داده آسیب پذیر می کند.

اگر محتوای اصلی آن ناپدید شود، یک NFT بی معنی است. در آن مرحله، به معنای مالکیت چیزی است که دیگر وجود ندارد.

درباره NFT برای مبتدیان - هر آنچه باید درباره اشتیاق به کریپتو باید بدانید

فناوری NFT

NFT ها پیچیده و فنی هستند – اما در ابتدایی ترین آنها فقط رشته هایی از کدهای کامپیوتری ذخیره شده در چندین کامپیوتر هستند . و دانستن بیشتر در مورد تاریخچه آنها و چگونگی توسعه آنها می تواند درک آنها را آسان تر کند.

برای شروع، ارزهای دیجیتال و دارایی های رمزنگاری مختلف بر روی بلاک چین های خود ساخته می شوند و صدها، اگر نه هزاران، بلاک چین مختلف وجود دارد. به عنوان مثال، بیت کوین ها بر روی بلاک چین بیت کوین ساخته می شوند و توکن های ERC-20 بر اساس بلاک چین اتریوم هستند.

برخی از بلاک چین ها به کاربران اجازه می دهند تا علاوه بر ارزهای دیجیتال قابل تعویض، توکن های غیرقابل تعویض نیز ایجاد کنند. بلاک چین اتریوم پرکاربردترین بلاک چین برای ایجاد NFT است. با این حال، موارد دیگری نیز وجود دارد، از جمله:

  1. Flow
  2. Binance Smart Chain
  3. Solana
  4. Tron
  5. Polkadot
  6. EOS
  7. Cosmos
  8. WAX
  9. Tezos
  10. Algorand
  11. Hedera Hashgraph

برخی از بلاک‌چین‌ها، از جمله اتریوم، با دیگر شبکه‌ها و سکه‌های سازگار کار می‌کنند و باعث می‌شوند که آنها قابلیت همکاری داشته باشند . کاربران می توانند NFT های مبتنی بر اتریوم را با انواع ارزهای رمزنگاری شده از جمله ETH، DAI، USDC، BNB و USDT خریداری کنند. بلاک چین های دیگر مانند Solana دارای سیستم های بسته هستند و NFT های متصل به این سیستم ها را فقط می توان با توکن آن بلاک چین خریداری کرد.

محبوبیت، نقدینگی، امنیت و قابلیت حمل اتریوم در سایر برنامه‌ها، پلتفرم‌ها و محصولات بخشی از آن چیزی است که NFT‌های مبتنی بر اتریوم را به یک انتخاب محبوب تبدیل می‌کند.

استانداردهای توکن اتریوم نیز به طور گسترده ای بهترین برای ایجاد NFT در نظر گرفته می شوند. استانداردهای توکن به مردم می گویند که چگونه توکن های جدیدی را ایجاد، صادر و به کار گیرند که در یک اکوسیستم گسترده تر سازگار هستند . بلاک چین اتریوم چندین استاندارد مفید دارد:

  • ERC-721 اولین و هنوز هم محبوب ترین استاندارد برای ایجاد NFT های منحصر به فرد است. این یک رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) در قراردادهای هوشمند توکن‌ها است. ERC-721 به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا توکن های منحصر به فرد ایجاد کنند و انتقال توکن ها را آسان و پس از تأیید، به صورت خودکار انجام می دهد.
  • ERC-1155 استانداردی است که به NFT ها نیمه تعویض می دهد. با ERC-1155، شناسه ها به جای دارایی های منفرد، طبقاتی از دارایی ها را نشان می دهند. به عنوان مثال، یک شناسه واحد می تواند شامل 100 NFT باشد. این بدان معنی است که چندین NFT را می توان به طور همزمان منتقل کرد، اما با اطلاعات کمتری در مورد هر یک.
  • ERC-998 یک استاندارد توکن قابل ترکیب است. این توکن ها می توانند بیش از یک دارایی را در یک زمان برای تراکنش های سریع تر نشان دهند. توکن های ERC-998 می توانند دارای دارایی های قابل تعویض (مانند ERC-20) و غیرقابل تعویض (مانند ERC-721) باشند.

تاریخچه NFT ها

NFT ها با سرعت وحشتناکی سریع توسعه یافته اند، بنابراین از دست دادن چند تاریخ کلیدی بخشیده می شوید.

2012

سکه های رنگی بر روی بلاک چین بیت کوین ایجاد شدند تا نشان دهنده مالکیت چیزهای دنیای واقعی مانند کوپن ها، دارایی ها و کلکسیون ها باشند. بسیاری تصور می کنند سکه های رنگی نشان دهنده آغاز NFT ها هستند. این توکن‌ها ابتدایی بودند و استفاده زیادی از NFT‌های امروزی نداشتند. با این وجود، آن‌ها صحبتی را درباره دارایی‌های منحصر به فرد مبتنی بر بلاک چین آغاز کردند.

2014

ایجاد طرف مقابل. Counterparty یک پلت فرم مالی همتا به همتا بود که مبتنی بر بلاک چین بیت کوین بود که به کاربران اجازه می داد ارزهای خود را ایجاد و مبادله کنند. طرف مقابل برای تکامل NFT ها مهم بود، زیرا اولین NFT ها در پلتفرم شبیه موارد استفاده ای بودند که امروزه می شناسیم. پس از راه‌اندازی این پلتفرم، چندین میم و بازی به‌عنوان NFT روی پلتفرم قرار گرفتند.

2016

اولین NFT های کمیاب Pepe معرفی شدند و به سرعت محبوبیت گسترده ای به دست آوردند و به طور موثر جنبش Crypto Art را آغاز کردند. Pepe NFT ها با معرفی Rare Pepe Wallets قابل معامله شدند و حتی در سال های بعد حراج Rare Pepe برگزار شد.

2016 تا 2019

فضای Crypto Art به رشد خود ادامه داد. مجموعه‌های NFT مانند CryptoPunks شروع به نمایش پتانسیل هنر NFT و کلکسیون‌ها در بلاک چین محبوب اتریوم کردند. بازارهای جدید NFT مانند OpenSea، SuperRare و KnownOrigin راه اندازی شدند و NFT ها را می توان بر روی پلتفرم هایی مانند Mintable و Mintbase ایجاد کرد.

2020

بازارهای NFT توسعه یافتند. بازارهای NFT موجود به روز شدند و پلتفرم های جدیدی مانند Rarible و Cargo منتشر شدند. قبل از سال 2020، سازندگان NFT اگر می خواستند ویژگی هایی مانند ایجاد انبوه و محتوای بازگشایی را به NFT های خود اضافه کنند، مجبور بودند خودشان قراردادهای هوشمند را برنامه ریزی کنند. پلتفرم‌های جدید به این معنی است که این ویژگی‌ها اکنون در طول فرآیند ضرب NFT به راحتی در دسترس بودند.

2021

اگر سال 2020 سالی بود که عموم مردم به NFT ها توجه کردند، سال 2021 سال انفجار NFT ها بود. سلبریتی ها و برندهای معتبر به NFT علاقه مند شدند و هنر NFT محبوبیت اصلی را به دست آورد. “هر روز: 5000 روز اول” بیپل به قیمت 69.3 میلیون دلار در حراج هنری کریستیز فروخته شد و تنها با فروش 91.8 میلیون دلاری “ادغام” پاک در اوایل دسامبر در صدر قرار گرفت.

NFT پاک به بیش از 28000 کاربر فروخته شد که بیش از 260000 سهم از آثار هنری او را خریداری کردند – مدرک ارزشمندی برای مالکیت کسری.

اولین پست توییتر به عنوان NFT به قیمت 2.9 میلیون دلار در سال 2021 فروخته شد. در طول سال، CryptoPunks و Bored Ape Yacht Club NFTs به طور معمول صدها هزار دلار فروخته می شدند و میم های دیروز دوباره به عنوان NFT های امروزی فروخته می شدند. آهنگ ها، آلبوم ها و کتاب ها به عنوان NFT منتشر شدند. در همین حال، کارشناسان به توسعه کاربردهای جدید برای NFT ها در خارج از صنایع خلاق ادامه می دهند.

خطرات و مسائل NFT

در حالی که NFT ها در فضای دیجیتال مفید هستند، چند مسئله باعث توقف پیشرفت فناوری می شود. آنها همچنین خطراتی دارند که باید قبل از اظهار نظر یا سرمایه گذاری از آنها مراقبت کنید.

NFT ها برای محیط زیست مضر هستند

NFT ها به دلیل اتکا به بلاک چین اتریوم و سیستم اثبات کار آن، ردپای کربن قابل توجهی دارند.

اثبات کار به ایمن کردن سابقه عمومی تراکنش های شبکه با رمزنگاری پیچیده کمک می کند. استخراج بلوک‌های جدید در بلاک چین به مقدار زیادی قدرت محاسباتی نیاز دارد – انبارهای کاملی از رایانه‌هایی وجود دارد که به استخراج بلاک چین اختصاص داده شده‌اند – و این رایانه‌ها انرژی زیادی مصرف می‌کنند.

این بدان معنا نیست که جایگزین های NFT ها کربن خنثی هستند. به عنوان مثال، هنرهای فیزیکی باید تولید و حمل شوند، که همچنین انرژی قابل توجهی مصرف می کند. اما، انتشار کربن اتریوم بالاتر از بسیاری از صنایعی است که NFT ها می توانند جایگزین شوند.

هر روز بیش از یک میلیون تراکنش اتریوم وجود دارد. که شامل تراکنش‌های هر یک از ارزهای دیجیتال و توکن‌های مختلف مبتنی بر بلاک چین اتریوم است. انتقال ارز دیجیتال و ایجاد، خرید، فروش و مناقصه بر روی NFTها، اقداماتی هستند که در بلاک چین اتریوم به عنوان “تراکنش” طبقه بندی می شوند و همه آنها از انرژی استفاده می کنند.

به دلیل همه این تراکنش‌های زیاد، اتریوم تقریباً به اندازه کشور لیبی برق مصرف می‌کند (6.8 میلیون نفر).

بر اساس ارقام Cryptoart.WTF، میانگین NFT دارای ردپای کربنی است که معادل مصرف برق یک ساکن اتحادیه اروپا در طول یک ماه کامل است. و هزاران تراکنش مربوط به NFT ها هر روز در اتریوم اتفاق می افتد.

اثرات زیست محیطی NFT ها بدتر می شود. ارزش اتریوم افزایش می یابد زیرا NFT ها موفقیت اقتصادی کاربران خود را به ارمغان می آورد و ماینرها را تشویق می کند تا قدرت محاسباتی خود را برای سرمایه گذاری در روند افزایش دهند. حداقل، این دیدگاه سوزان کوهلر، محقق بلاک چین پایدار است که با The Verge صحبت کرد:

بسیاری از معاملات NFT سیگنال اقتصادی قوی تری را به ماینرها ارسال می کنند که ممکن است منجر به افزایش انتشار گازهای گلخانه ای شود.

شایان ذکر است که NFT ها تعداد نسبتا کمی از کل تراکنش های اتریوم را به خود اختصاص می دهند و همچنین مسئله زیست محیطی اولیه روش اثبات کار اتریوم است.

اتریوم در حال حرکت به سمت یک سیستم اثبات سهام اعتبار است که در تئوری، انتشار کربن شبکه را تقریباً به هیچ می‌رساند. در یک بلاک چین اثبات سهام، ماینرها به جای استفاده از قدرت محاسباتی، ارز دیجیتال خود را برای ایمن سازی شبکه به اشتراک می گذارند. اتریوم از زمان راه اندازی خود در سال 2015 این تغییرات را وعده داده است، اما هنوز عملی نشده است. در این میان، برخی از هنرمندان NFT ردپای کربن خود را با سرمایه‌گذاری‌های سبز جبران می‌کنند و برخی معدن‌کاران به منابع انرژی تجدیدپذیر روی می‌آورند.

همچنین راه هایی برای سبزتر کردن تراکنش ها وجود دارد. راه‌حل‌های لایه ۲ اتریوم می‌توانند با کاهش تعداد تراکنش‌ها به عنوان یک واسطه کارآمدتر بین اپلیکیشن‌ها و بلاک چین عمل کنند و همچنین بازارهای NFT می‌توانند کارآمدتر شوند.

NFT ها تنظیم نمی شوند

NFT ها در حال حاضر شناسایی و کنترل نشده اند. چندین کشور – از جمله بریتانیا، ژاپن و اعضای اتحادیه اروپا – در حال کار بر روی این مشکل هستند، اما هنوز قوانین بین‌المللی برای پوشش NFT وجود ندارد.

طبق گفته شرکت حقوقی چندملیتی آزبورن کلارک، قوانین موجود می‌توانند از قبل NFTها را پوشش دهند، حداقل تا آنجا که دارای ویژگی‌های مشابه با سایر سرمایه‌گذاری‌ها هستند. و قراردادهای هوشمند ممکن است قبلاً مدرک کافی برای مالکیت ارائه دهند.

مشکل اصلی در اینجا این است که این نظریه ها در دادگاه آزمایش نشده اند. و این فقدان مقررات مشکلاتی را ایجاد می‌کند، از جمله ناتوانی در محافظت از پلتفرم‌ها (و سرمایه‌گذاران) در برابر کلاهبرداران، سایت‌های تقلبی کپی‌برداری، و حتی پولشویی – مسئله‌ای که به دلیل ماهیت «ناشناس» فناوری بلاک‌چین به سختی قابل حل است.

شاید با مقررات بهتر، خریداران و فروشندگان مورد بررسی قرار گیرند.

قانونی بودن مالکیت: مسائل مربوط به حق چاپ و IP

هنگام خرید NFT، در صورت وجود، چه حقوقی برای کار اساسی کسب می کنید؟

خرید و داشتن یک NFT به این معنی نیست که شما تمام حق را در مورد خود دارایی اساسی دارید. انتقال حقوق اضافی (به غیر از مالکیت) باید به وضوح در قرارداد هوشمند NFT بیان شود. در غیر این صورت، خالق محتوای یک NFT حق چاپ و حقوق مالکیت معنوی (IPR) کار خود را حفظ می کند.

خریداران اثر اصلی را کنترل نمی کنند ، مگر اینکه حق چاپ و IPR به همراه NFT منتقل شوند . خریداران NFT نمی‌توانند کپی‌هایی از خرید خود بسازند و بفروشند، نمی‌توانند اثر زیربنایی را آزادانه در دسترس عموم قرار دهند و به هیچ وجه نمی‌توانند آن را تطبیق یا تکثیر کنند.

برای روشن شدن، این هیچ تفاوتی با دارایی های فیزیکی ندارد. خرید یک نوار مریخ به شما این حق را نمی دهد که شیرینی پزی پر از نوقا خود را با نام Mars ایجاد و بفروشید. اما وعده خرید یک دارایی اصلی می تواند یک مفهوم گمراه کننده باشد – به خصوص زمانی که در مورد اینکه کدام حقوق در یک معامله منتقل می شود بسیار مبهم است.

محتوای دیجیتال همچنین ذاتاً قابل اشتراک گذاری است و بازتولید آن بسیار آسان است، که برای بسیاری از دارندگان NFT وسوسه انگیز است. به عنوان یک قاعده کلی، شما به تنهایی مالکیت دارایی را خریداری می کنید، مگر اینکه در قرارداد هوشمند NFT به وضوح بیان شده باشد.

منتقدان نگرانند که این منطقه خاکستری باعث اختلاف شود. برای مثال، خریداران NFT می‌توانند به دروغ ادعای حق نسخه‌برداری بر دارایی اصلی کنند، در حالی که اگر مراقب نباشند، فروشندگان NFT ممکن است به دلیل ارائه نادرست شکایت شوند. بدتر از آن، هر گونه تخلف تا حد زیادی غیرقابل جبران است زیرا به طور تغییرناپذیر در یک بلاک چین رمزگذاری شده است.

کلاهبرداری، کلاهبرداری، و مسائل امنیتی

NFT ها می توانند یک سرمایه گذاری نامطمئن باشند، زیرا بسیاری از مجرمان سایبری از آنها سود می برند.

راه های زیادی وجود دارد که خریداران و سازندگان NFT مورد کلاهبرداری قرار می گیرند، از جمله:

  • بازارهای تقلبی NFT
  • فروشندگان جعلی که خود را خالق NFT نشان می دهند
  • کپی از دارایی های غیر NFT که به عنوان NFT ضرب شده اند

از آنجایی که دارایی های دیجیتال فایل هستند، می توان آن ها را ذخیره یا اسکرین شات گرفت و سپس به عنوان یک NFT برش داد. البته این نقض آشکار قانون کپی رایت است. قانوناً نمی توانید از کار دیگران درآمد کسب کنید.

اما فروشندگان جعلی با جعل هویت سازندگان محبوب NFT، نسخه‌هایی از NFT‌های خود را به‌عنوان چیز واقعی به فروش می‌رسانند. از آنجایی که این قطعات اصلی نیستند، ارزش آنها فقط کسری از چیزی است که برای آنها پرداخت شده است. خریداران می توانند هزاران دلار برای یک NFT خرج کنند تا متوجه شوند که یک جعلی بی ارزش است.

کلاهبرداران همچنین آثار سازندگانی را کپی کرده و فروخته اند که در NFT ها دخالتی ندارند. در مارس 2021، درک لافمن تصویرگر معروف در راریبل جعل شد.

کلاهبرداری NFT با تاکتیک هایی مانند هدایای تقلبی NFT و ایردراپ های جعلی تداوم می یابد . مردم ظاهراً اینها را به‌طور تصادفی دریافت می‌کنند، و سپس آنها را با تصور اینکه قانونی هستند می‌فروشند. مجرمان سایبری حتی بازارهای NFT جعلی ایجاد کرده‌اند که از آرم‌ها، طراحی و محتوای اصلی مشابه پلتفرم‌های موجود استفاده می‌کنند.

Crypto Airdrop روشی برای توزیع ارزهای دیجیتال یا سایر توکن های رمزنگاری شده در کیف پول سرمایه گذاران رمزنگاری خاص، معمولاً برای ایجاد علاقه در یک پروژه.

خریداران می توانند با خرید NFT از سازندگان معتبر و قابل شناسایی، خطرات را کاهش دهند، اما این بدان معنا نیست که کاربران همچنان با تهدید کلاهبرداری مواجه نخواهند شد.

علاوه بر همه اینها، خطر از دست دادن NFT های گران قیمت در هک ها و حملات سایبری وجود دارد. چندین حساب کاربری Nifty Gateway در مارس 2021 به خطر افتاد. هکرها صدها هزار دلار NFT را فروختند و به حساب‌های ناشناس منتقل کردند.

وقتی پدیده‌هایی مانند پوسیدگی پیوندها و خرابی پایگاه داده را که می‌تواند منجر به از دست دادن دارایی‌های اساسی شود، فاکتور می‌گیریم، به راحتی می‌توان فهمید که چرا نباید در NFTها بیش از حد سرمایه‌گذاری کنید.

NFT ها ممکن است ارزش خود را از دست بدهند

بسیاری از کلکسیونرها با وجود خطرات مالی مرتبط با این فناوری، میلیون ها دلار را در NFTها غرق می کنند. در بدترین سناریو، این کلکسیونرها ممکن است مبالغ هنگفتی از پول را از دست بدهند، اگر NFT هایشان به سرعت ارزش خود را از دست بدهند.

قیمت یک NFT بر اساس مقادیر ذهنی است که پیش بینی آنها دشوار است. از آنجایی که آنها استانداردهای ثابتی ندارند، بازار آنها مستعد افت ناگهانی است.

در صورت منسوخ شدن اتریوم، NFTها نیز ممکن است کاهش یابند. با توجه به موفقیت فعلی اتریوم، این یک شگفتی است، اما ارزش آن را دارد که در نظر داشته باشید. اکثر NFT ها با موفقیت بلاک چین اتریوم زندگی می کنند و می میرند، زیرا در آنجا مستقر هستند.

NFT هایی که اقلام فیزیکی را نشان می دهند، در صورت گم شدن، سرقت، آسیب دیدن یا از بین رفتن آن دارایی فیزیکی، ارزش خود را از دست می دهند. یک NFT ممکن است حتی پس از از بین رفتن همتای فیزیکی خود باقی بماند. این به این واقعیت اشاره می کند که یک NFT و دارایی زیربنایی آن چیزهای جداگانه ای هستند.

و در نهایت، اگر NFT ها از مسیری که طرفداران پیش بینی می کنند پیروی نکنند، چه؟ NFT ها هنوز دنیا را تغییر نداده اند و مسائل حل نشده باقی مانده اند. اگر فناوری دیگری بتواند همان ارزش‌های کمبود و اثبات مالکیت را برای دارایی‌های دیجیتال، اما با اشکالات کمتر، بی‌ارزش کند.

اگر در آوریل 2022، صاحب یک NFT به نمایندگی از اولین توییت در توییتر NFT را به حراج بگذارد. در حالی که او ابتدا 2.9 میلیون دلار برای NFT پرداخت کرد، در هنگام فروش مجدد آن، امیدوار بود که بتواند 48 میلیون دلار از فروش به دست آورد. با این حال، بالاترین پیشنهاد معادل فقط 29000 دلار بود.

آیا می توانید محتوای دیجیتال داشته باشید ؟

آیا واقعاً می توانید به همان روشی که دارایی های فیزیکی دارید صاحب یک NFT شوید؟ هنگامی که یک اثر هنری تک نسخه ای را از یک گالری خریداری می کنید، نه تنها تنها دارنده آن اثر، بلکه بیننده انحصاری نیز هستید، اگر می خواهید لطفاً. به همان معنا که شما مجبور نیستید کتاب مورد علاقه خود را به امانت بدهید، مجبور نیستید نقاشی مورد علاقه خود را به دیگران نشان دهید.

آیا بیهوده است که دارایی های دیجیتال را با قوانین یکسانی که با اقلام فیزیکی متفاوت هستند، قائل شویم؟ در اینترنت، هر کسی می‌تواند هر تصویر، اثر هنری یا ویدیوی NFT را ذخیره، اسکرین‌گرفت یا کپی کند و ادعا کند که مالک آن محتوا نیز هست.

جامعه NFT این را به عنوان یک ذهنیت کلیک راست توصیف می کند.

ذهنیت کلیک راست اصطلاحی که توسط جامعه کریپتو ابداع شده است که افرادی را توصیف می کند که تصاویر را از NFT ها ذخیره می کنند تا صاحبان NFT را به سخره بگیرند و ادعا کنند که آنها مالک NFT بدون پرداخت هزینه هستند. ذهنیت کلیک راست نیز به طور کلی برای توصیف مخالفان NFT استفاده می شود.

در حالی که این افراد برای کلکسیونرهای هنر رمزنگاری شوخی هستند، آیا راست‌کلیک‌کنندگان نکته‌ای دارند؟ تفاوت بین NFT و یک تصویر یکسان چیست اگر هر دو بتوانند رضایت یکسانی را ایجاد کنند؟

برخی از منتقدان NFT ها را با خرید رسید برای محصولی مقایسه کرده اند که هر کسی می تواند مالک آن باشد. پشتیبانی از NFTها اساساً به اعتقاد فرد به یک کد و اینکه واقعاً به معنای منحصربه‌فرد بودن چیزی است، بازمی‌گردد. برای ایفای نقش مدافع شیطان: منتقدان فکر نمی‌کنند که NFT ها کمبودی را ایجاد می‌کنند، و همچنین معتقد نیستند که می‌توان به این کیفیت با محتوای دیجیتال دست یافت.

راهنمای کامل بازارهای NFT

بازارهای NFT پلتفرم هایی هستند که می توانید NFT ها را بخرید، بفروشید، ذخیره کنید و نمایش دهید. در برخی موارد، شما حتی می توانید خود را ایجاد کنید.

هنگام انتخاب بازار NFT، باید بسیار مراقب باشید. هر یک فقط با کیف پول های رمزنگاری خاص، ارزهای دیجیتال و انواع NFT سازگار است. اکثر بازارهای NFT از NFT های مبتنی بر اتریوم استفاده می کنند و توکن های ETH را می پذیرند، به همین دلیل است که اتریوم بسیار محبوب است.

بازارهای دیگر ممکن است برای بلاک چین های مختلف طراحی شوند. به عنوان مثال، Solsea برای NFT های مبتنی بر بلاک چین Solana طراحی شده است. در آنجا، باید کیف پولی را پیوند دهید که با پلتفرم سازگار باشد و حاوی ارز دیجیتال SOL باشد.

هر بازار NFT همچنین ممکن است انواع مختلفی از محتوا را تامین کند. بازارهای هنری NFT رایج‌ترین بازارها هستند، اما سایر بازارهای تخصصی شامل محتوای درون‌بازی، موسیقی، کارت‌های تجاری و املاک مجازی است.

OpenSea، Rarible و Axie Infinity از محبوب ترین بازارهای NFT هستند. OpenSea در حال حاضر بزرگترین بازار NFT است و رشد عظیمی را در سال 2021 نشان داد . در آگوست همان سال، OpenSea بیش از 75 میلیون دلار حجم معاملات را در یک روز ثبت کرد. این رقم در کل سال 2020 بالاتر از پلتفرم است.

بازارهایی که معمولاً بهترین بازارها برای خرید و فروش NFT در نظر گرفته می شوند عبارتند از:

  • OpenSea یکی از اولین و بزرگترین بازارهای NFT است. این یک بازار کاربرپسند همه جانبه است که دارای NFT آثار هنری دیجیتال، کلکسیون‌ها، نام‌های دامنه، عکاسی، موسیقی، ابزارهای کاربردی، دنیای مجازی و ورزش است.
  • Rarible غیرمتمرکز است و توسط جامعه خود – صاحبان توکن های RARI – اداره می شود. از این نظر، Rarible چیزی پیشگام در فضای رمزنگاری است. Rarible روی NFT های هنری تمرکز دارد، اما شامل موسیقی، دامنه ها، محتوای درون بازی، NFT های متاورس و موارد دیگر نیز می شود.
  • Nifty Gateway همه چیز درباره هنر دیجیتال است. این سایت حاوی NFT هایی از برخی از بزرگترین هنرمندان NFT مانند Beeple و Trevor Jones است، به غیر از مجموعه های معروف NFT مانند Mutant Ape Yacht Club .
  • Foundation یکی دیگر از بازارهای NFT متمرکز بر آثار هنری است. مانند Nifty Gateway، Foundation دارای برخی از هنرهای برجسته NFT و مجموعه‌های میم است.
  • SuperRare شامل NFT های تک نسخه ای از هنرمندان برتر، از جمله XCOPY و Coldie است. SuperRare DAO* با استفاده از توکن‌های $RARE – توکن‌های ERC-20 در بلاک چین اتریوم اداره می‌شود.
  • Mintable یک بازار NFT است که صرفاً برای ایجاد، خرید و فروش NFT طراحی شده است. این نزدیکترین چیز به eBay برای NFT است. کاربران به راحتی می توانند NFT ها را از آثار هنری، فایل های صوتی، فایل های PDF و موارد دیگر ایجاد کنند.

برخی از بازارهای تخصصی NFT به NFT های خاص پاسخ می دهند:

  • Axie Infinity یک بازی با اقتصاد عظیم NFT خود است. بازار Axie Infinity شامل بیش از 270 میلیون توکن است. بازیکنان می توانند “محور” را برای استفاده در بازی جمع آوری کنند. سپس آنها می توانند با محورهای خود با یکدیگر بجنگند، محورهای جدیدی ایجاد کنند (با پرورش آنها) و با افراد دیگر تجارت کنند.
  • NBA Top Shot شامل کارت‌های معاملاتی NFT است که ویدیوی کوتاهی از لحظه نمادین NBA را نشان می‌دهد. این بازار بر روی بلاک چین Flow ساخته شده است. کاربران می توانند این کارت های معاملاتی را به یکدیگر بخرند و بفروشند.
  • Decentraland یک بازی NFT بسیار محبوب با ارزش بازار 6 میلیارد دلار است. این در اصل یک متاورز است که در آن کاربران می توانند زمین مجازی و سایر آیتم های درون بازی را مبادله کنند.
سازمان خودمختار غیرمتمرکز (DAO) یک سازمان غیرمتمرکز که توسط جامعه ای از کاربرانش اداره می شود. DAO ها به صورت آنلاین وجود دارند و بر اساس قوانین کدگذاری شده روی بلاک چین سازماندهی می شوند.

چگونه در بازار NFT شروع کنیم

اگر مایل به خرید، فروش و ایجاد NFT هستید، باید از یک بازار NFT شروع کنید.

فرآیند ثبت نام در بازار NFT معمولاً شامل چند مرحله ساده است.

یک بازار را انتخاب کنید > ثبت نام کنید > یک کیف پول رمزنگاری را پیوند دهید

بازارهای NFT از شما می خواهند که هنگام ایجاد حساب کاربری، برخی از اطلاعات شخصی را وارد کنید – مانند سایر سیستم عامل های آنلاین. قبل از انتخاب بازار و ایجاد/معامله NFT باید چند نکته را در نظر بگیرید.

انتخاب بازار

این مهم ترین نکته قبل از ایجاد یک حساب کاربری در بازار NFT است. شما می خواهید برای نیازهای خود به بهترین بازار NFT بپیوندید.

شما باید یک بازار سازگار را انتخاب کنید که به نوع NFT هایی که می خواهید بخرید، بفروشید و ایجاد کنید، پاسخ دهد. OpenSea یک انتخاب قابل اعتماد است زیرا شامل طیف گسترده ای از NFT ها از جمله آثار هنری، کلکسیونی، آیتم های درون بازی و موارد دیگر است.

همچنین توصیه می کنیم یک بازار NFT مبتنی بر اتریوم را انتخاب کنید. هر بلاک چینی که از NFT ها پشتیبانی می کند، بازارهای NFT، کیف پول ها و توکن های رمزنگاری سازگار خود را دارد. اتریوم بیش از هر بلاک چین دیگری بازار NFT (و NFT های بیشتری) دارد.

هنگامی که در بازار مورد نظر خود ثبت نام کردید، باید یک کیف پول رمزنگاری را پیوند دهید. اکثر بازارها لیستی از کیف پول های رمزنگاری شده را به شما ارائه می دهند که می توانید از آنها استفاده کنید.

یک کیف پول سازگار انتخاب کنید و در آنجا نیز ثبت نام کنید. پس از اینکه کیف پول رمزنگاری خود را به حساب خود متصل کردید، راه اندازی حساب شما کامل می شود.

تامین مالی کیف پول شما

برای تجارت در بازارهای NFT و پرداخت «بنزین» باید یک موجودی ارز دیجیتال داشته باشید. کارمزد گاز، کارمزد تراکنش در بلاک چین اتریوم است.

هزینه های گاز پرداخت هایی که توسط کاربران بلاک چین اتریوم انجام می شود که هزینه های انرژی محاسباتی حفظ شبکه را پوشش می دهد.

شما باید ارز دیجیتال مناسب را خریداری کنید، ارزی که با بازار NFT شما سازگار است. برای تجارت NFT در بازار NFT مبتنی بر اتریوم، باید توکن های ETH خریداری کنید. اگر ارز دیجیتال اشتباهی مانند بیت کوین بخرید، پول را هدر خواهید داد. اکثر ارائه دهندگان کیف پول از جمله MetaMask، Enjin و Coinbase از توکن های ERC-721 پشتیبانی می کنند.

توصیه می کنیم حدود 100 دلار ارز دیجیتال را از یک صرافی یا کارگزار خریداری کنید و آن را به کیف پول خود منتقل کنید. این ETH باید برای پوشش هزینه ایجاد یا خرید اولین NFT شما کافی باشد.

صرافی یا کارگزار ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارزهای دیجیتال پلتفرمی که به مشتریان امکان می دهد در ازای سایر دارایی های مالی مانند پول فیات یا یک ارز دیجیتال متفاوت، ارزهای دیجیتال را خریداری و معامله کنند.
کارگزار ارزهای دیجیتال شرکت یا فردی که به عنوان واسطه بین خریدار یا فروشنده ارز دیجیتال و بازار عمل می کند.

چندین معامله به طور همزمان در صرافی‌های ارزهای رمزپایه انجام می‌شود و پلتفرم‌ها برای هر تراکنش، کارمزد مشخصی را دریافت می‌کنند. هر کسی می تواند با استفاده از کارت اعتباری، ارز دیجیتال را به راحتی در صرافی ها خریداری کند. قیمت‌ها فوراً برای هر کسی که از این پلتفرم استفاده می‌کند قابل مشاهده است و عمدتاً توسط عوامل بازار آزاد مانند عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. Coinbase.com و Crypto.com دو صرافی محبوب ارزهای دیجیتال هستند.

کارگزاران ارزهای دیجیتال می توانند خدمات شخصی تری را به خریداران و فروشندگان ارائه دهند. کارگزاران قیمت ارزهای دیجیتال را خودشان تعیین می کنند و معمولا معاملات با ارزش بالاتر را تسهیل می کنند. یک خریدار احتمالی سرمایه خود را به کارگزار سپرده می‌کند و می‌تواند از محصولات و خدمات اضافی آن کارگزار استفاده کند. این موارد می تواند شامل دسترسی به قرارداد برای تفاوت ها (CFD)، مشتقات، و ابزارهای تحلیل بازار باشد. کارگزاران محبوب عبارتند از Caleb & Brown و Bitpanda.

هم صرافی ها و هم کارگزاران روش های معتبری برای تجارت ارزهای دیجیتال هستند، اگرچه هر دو روش فرصت هایی را برای کلاهبرداران و کلاهبرداران فراهم می کنند. فقط از سایت های شناخته شده و شرکت هایی که به طور گسترده توصیه می شود استفاده کنید و مراقب پلتفرم ها یا کارگزاران جعلی باشید.

نحوه خرید و فروش NFT

البته هر بازاری کمی متفاوت است. اما اگر ثبت‌نام را تکمیل کرده‌اید و یک کیف پول رمزنگاری شده را متصل کرده‌اید، باید آماده خرید و فروش NFT باشید.

خرید NFT

خرید NFT پس از تامین مالی کیف پول رمزنگاری خود آسان است. اکثر بازارهای NFT از حراج‌ها و فروش‌های «اکنون بخرید» با قیمت ثابت استفاده می‌کنند.

می‌توانید NFT‌ها را در نسخه اولیه مستقیماً از سازنده خریداری کنید یا می‌توانید آن‌ها را در بازار ثانویه خریداری کنید. NFT های مورد تقاضا می توانند در طول زمان ارزش خود را افزایش دهند، بنابراین اغلب بهتر است NFT ها را در زمان عرضه اولیه خریداری کنید. به عمل کار برآید به سخندانی نیست؛ حراج های اولیه NFT می توانند در عرض چند ثانیه تمام شوند. باید مطمئن شوید که بودجه کافی دارید (و می‌توانید به سرعت واکنش نشان دهید) قبل از اینکه بخواهید یک NFT را در زمان انتشار کیسه کنید.

قبل از اینکه اقدام به خرید کنید، باید به چندین NFT مشابه و متفاوت نگاه کنید. شما می خواهید قبل از جستجوی یک ارزش خوب، ایده بسیار خوبی از حداکثر و حداقل قیمت یک کالا داشته باشید. بسیاری از بازارهای NFT “کمترین درخواست” و “بالاترین پیشنهاد” را برای یک NFT نشان می دهند.

باید توجه داشته باشید که کمبود، ویژگی های منحصر به فرد و اصالت مطلوب هستند و ارزش NFT را افزایش می دهند. تاریخچه مالکیت و پتانسیل سودآوری آینده نیز بر قیمت ها تأثیر می گذارد، در حالی که زیبایی شناسی خاصی نسبت به سایرین مد روزتر است. برای اطمینان از ارزش فروش مجدد، قبل از خرید NFT، این روندها را در نظر بگیرید.

بودجه تعیین کنید و هنگام خرید NFT به آن پایبند باشید. در غیر این صورت، با گزینه های بسیار، ممکن است متوجه شوید که اجباری خرج می کنید. برای جلوگیری از کلاهبرداری، عمدتاً از فروشندگان تأیید شده خرید کنید و پس از بررسی دقیق در همه جا خرید کنید.

در نهایت، به یاد داشته باشید که هنگام خرید یا حتی پیشنهاد یک NFT، هزینه گاز را پرداخت می کنید. بنابراین پیشنهادات خود را با دقت انتخاب کنید و مقداری ETH اضافی را در ذخیره نگه دارید.

فروش NFT

فروش NFT هایی که خریداری یا ایجاد کرده اید ممکن است بسته به بازار کمی متفاوت باشد، اما به طور کلی، این یک فرآیند ساده است:

روی Sell on an NFT کلیک کنید > Choose Sale Conditions > List the NFT

چه در حال معامله NFT هستید یا مجموعه خود را منتشر می کنید، باید بهترین ارزش برای NFT های خود را با برخی استراتژی های دیگر که می توانند در بلند مدت به شما کمک کنند، متعادل کنید.

حداقل باید از ارزش NFT خود آگاه باشید. یکی از تاجران NFT به طور تصادفی یک Bored Ape را تنها به قیمت 2844 دلار در دسامبر 2021 فروخت ، یک “عدم تمرکز” که به این معنی بود که NFT حدود 282،000 دلار کمتر از ارزش بازار خود فهرست شده است. با در نظر گرفتن این موضوع، اجازه دهید به چند نکته قیمت گذاری نگاه کنیم تا بتوانید از اشتباهات مشابه جلوگیری کنید.

نحوه قیمت گذاری NFT های خود

NFT ها در محدوده قیمتی فهرست شده اند. دو روش مختلف برای ارزش گذاری NFT بر اساس محتوای آن وجود دارد.

عرضه و تقاضا مقادیر NFT را هدایت می کند. اگر یک NFT که می‌فروشید یک ابزار کاربردی است (یعنی استفاده روزمره دارد)، باید آن را بر اساس محصول فیزیکی مربوطه آن ارزش گذاری کنید. به عنوان مثال، یک رویداد یک بلیط NFT را به همان قیمت بلیط فیزیکی می فروشد. در بازار فروش مجدد، در صورت وجود تقاضای زیاد، ارزش آن بلیت ممکن است افزایش یابد.

ارزش NFTهای غیر مفید تقریباً به طور کامل توسط عرضه و تقاضا هدایت می شود. در اینجا عواملی وجود دارد که بر ارزش درک شده NFT ها تأثیر می گذارد:

  • تقاضای بازار
  • کمبود
  • اصالت
  • منحصر به فرد بودن
  • احساساتی بودن
  • سابقه مالکیت
  • بازگشت سرمایه بالقوه

در حالی که شما می توانید برخی از این عوامل را پیش بینی کنید، برخی دیگر صرفاً به عهده خریدار است. NFT که متعلق به (یا ایجاد شده) توسط شخص مشهور است، احتمالاً مبالغ بیشتری دریافت می کند. یک NFT که منحصر به فرد یا اصلی باشد احتمالاً توسط جامعه نیز ارزشمند خواهد بود.

به عنوان یک قاعده کلی، NFT خود را نزدیک به NFT های مشابه در بازار قیمت گذاری کنید. یک قطعه هنر دیجیتال که حاوی گرافیک سه بعدی است ممکن است تقریباً به قیمت یک NFT مشابه با همان کیفیت به فروش برسد.

اگر سازنده آن هستید و این کاهش اولیه آن است، نباید NFT خود را بیش از حد قیمت گذاری کنید. احتمال فروش مجموعه شما در صورت گرانی بیش از حد کاهش می‌یابد زیرا از شرکت کلکسیونرهای کم‌درآمد خودداری می‌کنید. شما می خواهید مجموعه شما به فروش برسد تا کمی تبلیغات ایجاد کنید.

این نیز تمرین خوبی است زیرا شما می خواهید خریداران از سرمایه خود بازگشتی داشته باشند. در غیر این صورت، آنها به سادگی سرمایه گذاری نخواهند کرد. بسیاری از مجموعه‌های برتر حتی زمانی که تقاضای بالایی دارند، قیمت‌های مقرون به صرفه را حفظ می‌کنند.

چه زمانی و کجا باید NFT ها را بفروشید؟

زمان بندی هنگام انتشار یک مجموعه یا فروش مجدد یک NFT محبوب بسیار مهم است. در ماه‌های قبل از فروش، بازاریابی را انجام دهید تا هیجان ایجاد کنید و مشتریان خود را برجسته کنید.

NFT های خود را در بیش از یک پلت فرم آنلاین بفروشید. اکثر سازندگان و گردآورندگان برتر NFT چندین نقطه تماس با خریداران بالقوه دارند، از جمله حساب های رسانه های اجتماعی با پیوندهایی برای خرید، حضور در بازارهای برتر NFT، و وب سایتی که با این بازارها ادغام می شود – به این ترتیب، حامیان می توانند مستقیماً برای خرید به وب سایت خود مراجعه کنند. NFT های آنها

بازار NFT که انتخاب می کنید باید بر اساس ویژگی های محصول شما باشد. آیا شما یک اثر هنری دیجیتال منحصر به فرد را می فروشید؟ SuperRare بهترین مکان برای رفتن است. آیا موسیقی NFT می فروشید؟ پلتفرم هایی مانند Catalog یا OneOf را امتحان کنید. Unique One Photo به عکاسی NFT اختصاص دارد، در حالی که پلتفرم‌های بزرگی مانند OpenSea برای بارهای دسته‌های مختلف در معرض دید قرار می‌گیرند.

همچنین می توانید یک NFT دست دوم را در چندین بازار به طور همزمان فهرست کنید. اگر در حال فروش مجدد NFT هستید و می خواهید در معرض دید قرار گرفتن آن بیشتر شوید، این عالی است.

نحوه بازاریابی NFT ها

سازندگان و گردآورندگان NFT از کانال های بازاریابی برای ایجاد علاقه به NFT های خود و ایجاد جامعه ای از حامیان استفاده می کنند.

اعضای انجمن فعالانه درگیر خرید و فروش NFT هستند. شما می خواهید این پایگاه هواداران را با ارتباطات بازاریابی و محتوای NFT های خود ایجاد کنید. ایجاد یک جامعه بسیار مهم است زیرا به ایجاد اعتبار و هیجان در پروژه شما کمک می کند، که در نهایت به فروش تبدیل می شود.

گردآورندگان و سازندگان موفق NFT از چندین کانال بازاریابی برای تبلیغ NFT های خود استفاده می کنند، از جمله:

  • مشارکت جوامع
  • رسانه های اجتماعی
  • وب سایت ها
  • ارتباط با اینفلوئنسرهای NFT
  • اهدای NFT به اینفلوئنسرها
  • اضافه کردن قطره به تقویم NFTC
  • آگهی ها
  • بازاریابی محتوا (وبلاگ های آموزنده، ویدئوها برای کاربران)
  • لیست های پستی
  • ایردراپ و هدایا
  • ثبت نام های پیش فروش
  • NFT های پیش فروش

تعامل جامعه یکی از مهم ترین روش های ایجاد علاقه به NFT های شما است. به محتوای NFT خود فکر کنید – آیا این یک اثر هنری انتزاعی، یک مجموعه با تم ورزشی، یک آواتار علمی تخیلی است؟ در مورد کاهش NFT خود در فضاهای رسانه های اجتماعی صحبت کنید، جایی که اقلام شما بیشتر مورد توجه قرار خواهند گرفت.

Discord، Twitter و Reddit در میان حامیان رمزارز محبوب هستند. می توانید به گروه های NFT در Discord و Reddit بپیوندید. در توییتر، می توانید از هشتگ های محبوب NFT برای ارسال محتوا به مخاطبان مناسب استفاده کنید.

اینفلوئنسرهای صنعت اغلب برای ترویج پروژه های NFT و فروش استفاده می شوند. چند بازار NFT به شما امکان می دهند NFT های خود را برای پرداخت در صفحه اصلی خود تبلیغ کنید – راه عالی دیگری برای یافتن سرمایه گذار.

می توانید اولین مجموعه NFT های رایج خود را به صورت رایگان به 1000 نفر ارسال کنید. این فوراً برای برند شما مخاطب ایجاد می کند. این افراد می توانند به دیگران درباره NFT های شما بگویند یا حتی خودشان خرید کنند. همچنین می‌توانید از اینفلوئنسرها بپرسید که آیا NFT را از مجموعه شما به صورت رایگان می‌پذیرند. طرفداران آنها متوجه هر NFT جدیدی در مجموعه خود خواهند شد.

هر روشی که برای بازاریابی NFT های خود انتخاب کنید، مطمئناً می خواهید ترس از دست دادن (FOMO) را در بین حامیان NFT ایجاد کنید.

برخی از کلکسیونرها و سازندگان برای ایجاد FOMO قدمی فراتر می گذارند:

  • ارسال تصاویر تار NFT ها قبل از اینکه در لیست قرار گیرند
  • باز کردن حراج برای پیشنهادات قبل از افشای NFTها
  • ترسیم نسخه به مراحل: دسترسی زودهنگام، پیش فروش، فروش عمومی

سازندگان همچنین می‌توانند محتوای قابل قفل را به NFT‌های خود اضافه کنند تا برای اعضای انجمن ارزش ایجاد کنند. این اساساً به این معنی است که افراد هنگام خرید NFT از مجموعه شما به یک باشگاه اجتماعی می پیوندند.

یک هویت روی زنجیره تنظیم کنید

NFT های جعلی که یک مجموعه اصلی را تکرار می کنند، یک مشکل در بازارهای NFT هستند. اگر قصد فروش NFT را دارید، ایده خوبی است که یک هویت زنجیره ای تنظیم کنید. می توانید حساب های رسمی رسانه های اجتماعی و آدرس ایمیل خود را به حساب زنجیره ای ناشناس خود پیوند دهید. این به NFT های شما اعتبار می بخشد و از خریداران محافظت می کند.

نحوه معامله NFT برای کسب سود

اگر استراتژی های اساسی زیر را بدانید، NFT ها می توانند سرمایه گذاری ارزشمندی باشند.

کدام NFT ها را باید معامله کنید؟

معامله گران NFT معمولاً روی چند دسته با سودآوری بالا تمرکز می کنند:

  • هنر
  • موسیقی
  • بازی
  • عکاسی

بهترین معامله گران ویژگی های مطلوبی را در NFT ها شناسایی می کنند که فروش آنها را آسان تر می کند. در حالی که برخی از دسته‌ها بر سایرین ترجیح داده می‌شوند، تقریباً در هر دسته‌بندی NFT می‌توان درآمد کسب کرد – فقط به خاطر داشته باشید که خطراتی وجود دارد.

NFT های نادرتر برای معاملات بهتر از مجموعه هایی با بار واحد هستند. دلیل آن این است که در مجموعه های کمیاب رقابت کمتری از سوی فروشندگان دیگر وجود دارد. همچنین در صورت کاهش علاقه به پروژه NFT، احتمال کمتری دارد که با سقوط سریع قیمت و کاهش قیمت مواجه شوید.

NFT هایی که دارای محتوای بازشدنی هستند نیز ترجیح داده می شوند – این NFT ها ارزش بلندمدتی را برای صاحبان خود خارج از خود محتوا ایجاد می کنند که می تواند منجر به رشد کاربر و افزایش قیمت شود. NFT هایی که محتوای کمیاب را در بازی های بلاک چین باز می کنند، می توانند افزایش ارزش زیادی داشته باشند، به خصوص اگر محبوبیت بازی در حال افزایش باشد.

استراتژی خروج کوتاه مدت

استراتژی خروج، طرح احتمالی است که خریدار در رابطه با فروش دارایی دارد. استراتژی های خروج کوتاه مدت و استراتژی های خروج بلند مدت وجود دارد. شما باید تصمیم بگیرید که کدام استراتژی خروج برای شما و NFT هایی که می خرید مناسب است.

یک استراتژی خروج کوتاه‌مدت (که به آن فلیپینگ نیز گفته می‌شود) شامل خرید یک NFT، نگه داشتن آن برای ساعت‌ها یا هفته‌ها و فروش آن برای کسب سود سریع است.

شما می توانید استراتژی خروج کوتاه مدت را به چند روش مدیریت کنید. شما می توانید یک NFT کمتر از میانگین قیمت فروش آن بخرید و آن را با قیمت افزایش یافته دوباره لیست کنید. برای اینکه این کار را با موفقیت انجام دهید، باید بازار NFT خود را درک نکنید. همچنین به انتخاب NFT کمک می کند که هر بار که به فروش می رسد ارزش آن افزایش می یابد (این اطلاعات در بازارهای NFT موجود است).

همچنین می توانید نسخه های NFT و مجموعه های جدید NFT را با یک استراتژی خروج کوتاه مدت هدف قرار دهید. این بدان معناست که شما یک NFT را زود می‌خرید و به سرعت آن را می‌فروشید، وقتی علاقه به آن NFT زیاد است. معامله گران بر حجم معاملات و تعداد مالکان مجموعه نظارت می کنند تا محبوبیت آن را تعیین کنند.

استراتژی خروج بلند مدت

استراتژی‌های بلندمدت شامل خرید دیرهنگام پروژه NFT و ماندن روی آن سرمایه‌گذاری برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها است.

خرید زود هنگام با این طرح توصیه نمی شود. دلیلش این است که شما باید NFT هایی را انتخاب کنید که از قبل دارای طرفداران هستند. NFT هایی که کمیاب هستند در اینجا نیز به خوبی کار می کنند – مجموعه هایی با تعداد زیادی واحد جدید ممکن است در طول زمان مستهلک شوند، در حالی که مجموعه های کمیاب تمایل به افزایش ارزش دارند.

شما باید NFT خود را تا زمانی که جهش گسترده ای در حجم فروش و ارزش گذاری ایجاد شود نگه دارید، یا NFT خود را پس از افزایش طولانی مدت قیمت های فروش فهرست کنید. پس از اینکه NFT شروع به کاهش کرد، برای مدت طولانی روی آن نگه ندارید. انجام این کار می تواند منجر به کاهش سود یا حتی ضرر شود.

اگر مطمئن نیستید که یک استراتژی خروج بلندمدت یا کوتاه مدت برای یک NFT خاص انتخاب کنید، به حجم معاملات NFTها یا NFTهای مشابه در همان پروژه نگاه کنید. اگر هر هفته تعداد معدودی معاملات وجود داشته باشد، یک استراتژی بلند مدت ممکن است بهترین اقدام باشد.

قیمت ثابت یا مزایده

در یک حراج هلندی، NFT با قیمت بالایی شروع می شود که با گذشت زمان به حداقل قیمت فروش کاهش می یابد. اولین خریدار که برای NFT مناقصه کند، برنده حراج هلند خواهد شد.

وقتی در مورد ارزش بازار NFT مطمئن نیستید می توانید از حراج هلندی استفاده کنید. آنها همچنین می توانند به شما کمک کنند تا زمانی که نیاز به فروش سریع NFT دارید، بهترین قیمت ممکن را بدست آورید. تنظیم یک محدوده قیمت از کمتر از حد متوسط ​​به پایین به این معنی است که شما فرصتی برای فروش NFT برای بیش از یک حراج با قیمت ثابت پایین دارید.

با این حال، خارج از این دو مثال، بهتر است از حراجی با قیمت ثابت استفاده کنید.

استراتژی قیمت گذاری

قیمت فروش NFT های شما به استراتژی خروج، رقابت فروشنده، روند بازار و سود مورد نظر شما بستگی دارد.

شما باید قیمت NFT ها را از همان مجموعه در بازار نظارت کنید. اگر می خواهید NFT خود را به سرعت بفروشید، قیمت آن را کمی کمتر از حد متوسط ​​کنید. اگر مایلید منتظر قیمت بهتری باشید، می توانید NFT خود را بالاتر قیمت گذاری کنید.

معامله گران خوب NFT قیمت اقلام خود را بر اساس عملکرد خود تغییر می دهند. اگر مجموعه بهتر از حد انتظار فروش می رود، قیمت فروش NFT ها را افزایش دهید. اگر NFTها بدتر از حد انتظار عمل می کنند، قیمت فروش را کاهش دهید. این بدیهی به نظر می رسد، اما بسیاری از معامله گران با ثابت نگه داشتن قیمت های خود ضرر می کنند. بهتر است باخت های خود را کاهش دهید و بردهای خود را به حداکثر برسانید.

ریسک های مرتبط با تجارت NFT

معامله‌گران NFT می‌توانند دستمزدهای سنگینی دریافت کنند، اما ریسک‌هایی را متحمل می‌شوند. قبل از اینکه تصمیم به معامله NFT بگیرید، باید این ریسک ها را به دقت در نظر بگیرید.

بازار NFT ناپایدار است و نباید به عنوان منبع درآمد اصلی در نظر گرفته شود، به خصوص اگر در وضعیت مالی نامطمئنی هستید. متعهد کردن درصد زیادی از پس انداز خود به NFT می تواند منجر به خرابی مالی شود. فقط آنچه را که می توانید در NFTها سرمایه گذاری کنید.

تجارت NFT همچنین یک خطر زیست محیطی عظیم را به همراه دارد. معامله گران NFT دائماً NFT ها را می خرند، می فروشند و پیشنهاد می دهند. این یک مشکل است زیرا کاربرانی که تراکنش‌های بیشتری در بلاک چین اتریوم انجام می‌دهند، انرژی بیشتری مصرف می‌کنند. تجارت سایر دارایی‌های غیرکریپتو را به عنوان یک جایگزین، مانند ارزهای فیات، در نظر بگیرید، اگر این کار برای شما مناسب نیست.

چگونه NFT های موفق را برش دهیم

ایجاد (یا ضرب) یک NFT نسبتاً ساده است. برای انجام این کار نیازی به پیشینه ای در زمینه ارزهای دیجیتال یا فناوری بلاک چین ندارید.

ضرب NFT به فرآیند ایجاد NFT اشاره دارد که شامل تبدیل یک فایل دیجیتال به دارایی ذخیره شده در یک بلاک چین است.

ابتدا به یک بازار NFT بروید که در آن می توانید NFT ایجاد کنید. هر بازاری به شما اجازه انجام این کار را نمی دهد، اما برای اکثر کسانی که این کار را انجام می دهند، ایجاد NFT فرآیندی مشابه است.

آپلود محتوا > ویژگی های NFT را انتخاب کنید > NFT خود را برش دهید

در حالی که این مراحل نسبتاً ساده هستند، باید به خاطر داشته باشید که برخی از تصمیماتی که در اینجا می گیرید بر ارزش NFT شما تأثیر می گذارد.

چه چیزهایی را می توانید به عنوان NFT برش دهید؟

اکثر فرمت های فایل های دیجیتال را می توان به NFT تبدیل کرد. این شامل تصاویر، فیلم ها، فایل های صوتی و مدل های سه بعدی است. این فایل‌ها می‌توانند حاوی هر چیزی باشند، از جمله هنر دیجیتال، آواتار، میم، فایل‌های GIF، ویدیوهای خانگی، کالاها و ابزارهای کاربردی. تا زمانی که حقوق کامل یک قطعه از محتوای دیجیتال را دارید، می توانید آن را به عنوان NFT بفروشید.

آواتارهای NFT در حال حاضر محبوب هستند. کلکسیون‌هایی مانند کارت‌های تجاری، آثار هنری دیجیتال و گیف‌ها نیز همین‌طور هستند. اما همانطور که این NFT ها محبوب هستند، بازار آنها نیز اشباع شده است.

یک گرایش نوظهور که هنوز اشباع نشده است، هنر مولد، نوعی هنر دیجیتال است. خدمات شهری دنیای واقعی یکی دیگر از بازارهایی است که در حال افزایش است. می‌توانید NFTهایی ایجاد کنید که به افراد کمک می‌کند تا قبوض را با ارزهای دیجیتال بپردازند، برای مثال، یا به یک رویداد دسترسی پیدا کنند – و ابزارهای روزمره مانند اینها آینده احتمالی NFTها هستند . فکر کردن در مورد روش هایی که می توانید NFT ها را در صنایع موجود اعمال کنید، می تواند پروژه شما را به سطح بعدی برساند.

همچنین می توانید از NFT ها برای ایجاد چیزی جدید استفاده کنید. چه اشکال دیگری از محتوا به طور گسترده به عنوان NFT معرفی نشده اند؟ مینی سریال، فیلم، مجلات آنلاین. البته ایجاد محتوای حرفه ای با کیفیت آسان نیست. اما شاید صدای منحصر به فردی داشته باشید یا مشکلاتی را در این صنایع ببینید که NFT های شما می توانند حل کنند.

زیبایی شناسی NFT

اگر NFT ها در یک رسانه بصری هستند، باید زیبایی شناسی خود را انتخاب کنید. این به معنای انتخاب سبک هنری، پالت رنگ و تم ها است. می‌توانید هدفتان مطابقت با زیبایی‌شناسی رایج و رایج مورد استفاده در بسیاری از مجموعه‌های NFT باشد، یا می‌توانید با NFT خود خلاق باشید.

Artnome، FlashArt، و موزه هنرهای دیجیتال معاصر، مجموعه عظیم NFT های بازار SuperRare را مورد مطالعه قرار دادند. آنها این ویژگی های مشترک را یافتند:

  • محبوب ترین مجموعه ها اغلب مضامین آینده نگر، یکپارچهسازی با سیستمعامل و علمی تخیلی را بررسی می کنند.
  • NFT ها به طور متوسط ​​یک پالت رنگی تا حدودی بنفش دارند که به زیبایی تکنوستالژی آنها مرتبط است.
  • هنر سه بعدی بیشتر دیده می شود و با قیمت های بالاتری نسبت به سایر NFT ها به فروش می رسد.
  • NFT هایی که با کلمه “طراحی” برچسب گذاری شده اند عملکرد ضعیفی دارند.

جامعه NFT NFT ها و فناوری بلاک چین را آینده اینترنت می داند که در سبک آینده نگر و سایبرپانک که بسیاری از پروژه ها اتخاذ می کنند منعکس شده است. هنر NFT خالق محبوب Mad Dog Jones نمونه کاملی از این زیبایی شناسی است.

از طرف دیگر، می توانید زیبایی منحصر به فردی را برای NFT های خود انتخاب کنید.

NFT ها هنوز جدید هستند و شخصیت ها، تم ها، موضوعات و ژانرهای فرعی بیشماری وجود دارند که آنها را پوشش نداده اند. به آثار داستانی محبوب در فیلم، تلویزیون، ادبیات و بازی فکر کنید که سبک و موضوعی دارند که در NFT ها نشان داده نمی شود. آوردن تفسیر خود به این موضوعات ممکن است تخیل خریداران را به خود جلب کند.

با NFT های خود داستان بگویید

به مجموعه NFT خود داستانی ببخشید. داستان های عالی می توانند برای NFT ها تبلیغات ایجاد کنند و تعامل را برای چندین سال حفظ کنند – بخش مهمی از ایجاد یک جامعه مشتاق. فقط به موفقیت مستمر فرنچایزهای فیلم محبوب مانند جنگ ستارگان و جیمز باند نگاه کنید. طرفداران به دلایل زیادی به تماشای این فیلم ها ادامه می دهند، یکی از آنها سرمایه گذاری آنها بر روی شخصیت ها و خطوط داستانی است.

از جعبه توضیحات NFT خود برای ساختن روایتی پیرامون پروژه خود استفاده کنید. توضیحات شما باید با محتوای انتخابی و موضوع کلی NFT های شما مرتبط باشد. آنها باید مشتری هدف شما را هم در جزئیات و هم در زبان جذاب کنند.

اگر در حال ایجاد یک مجموعه NFT هستید، حتی می توانید به هر NFT یک توضیح منحصر به فرد بدهید. برای مثال، آواتارهای شما می‌توانند داستان‌های منشا، ویژگی‌های شخصیتی یا توانایی‌های خاصی داشته باشند.

پیشینه پروژه شما در نهایت باید تخیل کلکسیونرها را جذب کند و باعث شود آنها احساس کنند که بخشی از روایت هستند. Bored Apes مجموعه‌داران ثروتمند Crypto Art هستند که با هم در یک باشگاه قایق‌رانی خصوصی می‌گردند. این پیشینه طوری طراحی شده است که صاحبان BAYC احساس کنند یکی از این میمون های موفق هستند.

یک خلاق استخدام کنید

ایجاد محتوا برای NFT شما می تواند سرگرم کننده باشد – اگر مهارت های مناسبی داشته باشید. اگر مهارت ایجاد محتوای با کیفیت را ندارید، راه حل های ساده ای وجود دارد.

کیفیت برای موفقیت مجموعه‌های NFT ضروری است – هیچ‌کس NFT‌های شما را در صورتی که ضعیف ساخته شده باشند، نمی‌خواهد، مهم نیست چقدر ایده اصلی باشد. استخدام یک حرفه ای برای تولید محتوا برای NFT های شما در یک پلتفرم مستقل مانند Fiverr به شما امکان دسترسی فوری به طراحان، هنرمندان، تولیدکنندگان موسیقی یا فیلمبرداران باتجربه را می دهد تا محتوای با کیفیت برای NFT های شما تولید کنند.

استخدام یک هنرمند یا طراح NFT تقریباً مانند استخدام هر فریلنسر حرفه ای دیگر است. البته، نمی‌توانید شخصی را استخدام کنید تا NFT را در یک بلاک چین به کار ببرد. اگر می خواهید تراکنش به آدرس کیف پول شما پیوند بخورد، باید کیف پول خود را متصل کنید و این مرحله نهایی را خودتان انجام دهید.

همچنین باید مطمئن شوید که در صورت خرید محتوا از یک خلاق، حقوق مناسب را دریافت می کنید. اگر اثر هنری را به عنوان یک NFT تک و اصلی بفروشید، ممکن است حقوق مالکیت کافی باشد. با این حال، اگر می‌خواهید نسخه‌های NFT را به دلخواه بسازید و بفروشید، به استفاده تجاری کامل از اثر هنری نیاز دارید. اکثر خلاقان مستقل حقوق تجاری را واگذار می کنند، اما ارزش بررسی را دارد.

کمبود بر قیمت NFT شما تأثیر می گذارد

ویژگی های NFT شما بر ارزش آن تأثیر می گذارد، بنابراین باید آنها را به دقت در نظر بگیرید. کمبود یکی از بزرگترین عوامل است. اگر یک نسخه را ضرب کنید و بفروشید، می توانید پول بیشتری به ازای هر NFT دریافت کنید. اما اگر 100 نسخه از NFT خود را ایجاد کنید و هر کدام را با قیمت کمتری بفروشید، به طور کلی درآمد بیشتری کسب خواهید کرد؟ پاسخ به این سوال تا حدی به NFT شما و علاقه ای که انتظار دارید ایجاد کند بستگی دارد.

برخی از دستورالعمل های اساسی در مورد کمبود پروژه وجود دارد که باید هنگام شروع کار از آنها پیروی کنید.

دادن فرصت عادلانه به مردم برای خرید NFT شما بسیار مهم است – اگر فقط تعداد انگشت شماری NFT را در چند نسخه اول خود رها کنید، مردم به سرعت علاقه خود را به پروژه شما از دست خواهند داد. شما می خواهید فالوور ایجاد کنید، به این معنی که می خواهید تعداد زیادی از اعضای انجمن مالک توکن های شما باشند.

همچنین نباید موقعیتی داشته باشید که افراد زیادی برای دریافت چند توکن در دسترس عجله کنند. این می تواند منجر به کلاهبرداری هایی شود که بر تبلیغات تبلیغاتی سرمایه گذاری می کنند و کاربران را فریب می دهند تا نسخه های جعلی NFT ها را خریداری کنند.

اگر می‌خواهید طرفدارانی ایجاد کنید، اما همچنان قصد ایجاد NFT‌های انحصاری را دارید، یک رسانه خوشحال کننده وجود دارد که بسیاری از سازندگان آن را اتخاذ می‌کنند. دو یا سه طرح مختلف NFT با موضوعی ثابت ایجاد کنید تا همزمان حذف شوند. سپس برای هر آیتم کمیاب متفاوتی انتخاب کنید. به عنوان مثال، شما 500 کپی از آیتم A، 100 کپی از آیتم B، و 10 کپی از آیتم C ایجاد می کنید. این به ویژه برای مجموعه های هنری NFT به خوبی کار می کند. این به بسیاری از افراد اجازه می دهد تا محتوای شما را داشته باشند در حالی که همچنان NFT های با ارزش ایجاد می کنند.

در یک یادداشت جانبی، ایده خوبی است که در ویژگی های NFT های خود نیز کمیاب ایجاد کنید، به خصوص اگر در حال ایجاد یک مجموعه آواتار هستید. برای مثال، پانک‌های بیگانه کمیاب‌ترین کریپتوپانک‌ها هستند و نسبت به سایر آواتارهای مجموعه، علاقه و ارزش بیشتری ایجاد می‌کنند.

برنامه ارزش به NFT های شما

ویژگی های قابل برنامه ریزی می توانند قیمت NFT های شما را با ایجاد یک نقطه فروش منحصر به فرد (USP) برای پروژه شما و ارزش بلند مدت برای حامیان آن افزایش دهند.

ما به CryptoKitties اشاره کردیم و اینکه چگونه محبوبیت آنها تا حدی با این واقعیت مرتبط است که می توانید آنها را برای ایجاد NFT های جدید “پرورش دهید”. CryptoKitties یکی از اولین مجموعه هایی بود که تکراری را معرفی کرد و این یک نقطه فروش منحصر به فرد برای پروژه ایجاد کرد.

می‌توانید موارد دیگر را در قراردادهای هوشمند NFT برنامه‌ریزی کنید، مانند:

  • محتوای پاداش قابل باز شدن
  • NFT های قابل باز شدن
  • نسخه های فیزیکی/دیجیتال قابل چاپ NFT ها
  • کدهای تخفیف قابل باز شدن
  • دستاوردهای NFT که کاربران می توانند قفل آنها را باز کنند
  • بلیط رویداد، بلیط قرعه کشی، قرعه کشی جوایز

ویژگی‌های قابل برنامه‌ریزی می‌توانند پروژه NFT شما را از دیگران متمایز کنند، در حالی که با ایجاد ارزش برای اعضای جامعه، برای پروژه شما تبلیغات ایجاد می‌کنند. Bored Ape Yacht Club یک کار عالی در این زمینه انجام می دهد. BAYC به طور منظم به صاحبان Bored Ape، از جمله NFT های جدید و دسترسی به رویدادها و مهمانی های BAYC، رایگان می دهد. مالکان می توانند با فروش NFT های رایگان سود ببرند و احساس می کنند بخشی از یک گروه انحصاری هستند.

می‌توانید ویژگی‌هایی را در NFT‌های خود برنامه‌ریزی کنید که سطح بالاتری از تعامل با پروژه شما را تشویق می‌کند. برای مثال، می‌توانید NFT‌های خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که وقتی مالک مقدار مشخصی از NFT‌های شما را خریداری می‌کند، یک کلکسیون کمیاب رایگان را باز کند.

حتی می‌توانید روش‌های خلاقانه‌تری برای برنامه‌ریزی NFT‌های خود و ایجاد تقاضا مسلط شوید. در جامعه هنری NFT، هنرمند دیجیتال پاک اخیراً یک مجموعه NFT ایجاد کرده است که در آن با جمع‌آوری واحدهای بیشتر، تصویر NFT هر کاربر بزرگ‌تر می‌شود.

به یاد داشته باشید: هزینه های گاز

اگر NFT های شما بیشتر از هزینه ایجاد آنها ETH به فروش نرسد، ضرر خواهید کرد. این بدان معنی است که شما باید سودآوری ایده خود را قبل از ایجاد NFT به دقت در نظر بگیرید. بسته به ترافیکی که اتریوم در آن زمان تجربه می کند، حدود 70 دلار هزینه ایجاد یک NFT در بلاک چین اتریوم دارد.

معروف ترین (و گران ترین) NFT ها

NFT ها فقط چند سال از عمرشان می گذرد و هنوز بحث های زیادی پیرامون کاربردی بودن و تاثیرات زیست محیطی آن ها وجود دارد. اما این باعث نشده که کلکسیونرها نتوانند برای آنها ثروت خرج کنند.

برخی از مجموعه‌ها برای بخش بزرگی از جامعه NFT بسیار مطلوب شده‌اند، در حالی که انتشارات هنرمندان برتر دیجیتال به طور معمول جرقه جنگ‌های پیشنهادی بین مجموعه‌داران ثروتمند می‌زند. محبوب ترین NFT ها اغلب گران ترین هستند. با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید نگاهی به NFT های برجسته ای بیندازیم که پتانسیل درآمدزایی رسانه را نشان می دهد.

مجموعه های معروف NFT

برخی از مجموعه‌های NFT طرفداران زیادی دارند. این ممکن است به این دلیل باشد که آنها بخشی از یک بازی محبوب هستند یا به این دلیل که این NFT ها یک بازی انحصاری هستند که مالکیت آن باعث حسادت سایر کلکسیونرها می شود. دلیل هرچه که باشد، صاحبان این NFT ها نسبت به هر پروژه اشتیاق دارند و میلیون ها طرفدار دیگر به دنبال فرصتی برای خرید هستند.

CryptoPunks

CryptoPunks یک پروژه اولیه NFT بود. CryptoPunks که در ژوئن 2017 توسط استودیو Larva Labs راه اندازی شد، آواتارهای منحصر به فرد سبک 8 بیتی هستند که هر کدام ویژگی ها و ویژگی های خاص خود را دارند. آواتارها پانک های سرکش را به تصویر می کشند و به طور گسترده به عنوان آغاز جنبش Crypto Art در نظر گرفته می شوند.

CryptoPunks که در ابتدا به صورت رایگان منتشر شد، اکنون مبالغ هنگفتی شش رقمی را با تعداد انگشت شماری از CryptoPunks که میلیون‌ها دلار به فروش می‌رسانند، دریافت می‌کنند. چرا؟ کریپتوپانک ها نسبتا کمیاب هستند. فقط 10000 موجود است. همراه با تاریخچه و مطلوبیت آنها، مردم آماده اند برای آنها هزینه زیادی بپردازند و داشتن یکی از آنها به یک نماد وضعیت در جامعه رمزنگاری تبدیل شده است.

Bored Ape Yacht Club

Bored Ape Yacht Club سری دیگری از آواتارهای موفق NFT است. 10000 میمون بی حوصله وجود دارد که هر کدام منحصر به فرد هستند اما به همان اندازه بی علاقه به نظر می رسند. مانند CryptoPunks، ویژگی‌های هر میمون به‌طور تصادفی تولید می‌شوند.

باز هم، مطلوبیت و کمیاب بودن Bored Apes به این معنی است که آنها به طرز مضحکی گران هستند. ارزان ترین میمون ها حدود 52 اتر یا 210000 دلار قیمت دارند.

وقتی یک میمون می‌خرید، به یک باشگاه انحصاری که شامل افراد مشهوری مانند استف کری و پست مالون است دسترسی پیدا می‌کنید. صاحبان Bored Ape Yacht Club NFT واجد شرایط دریافت هدیه‌های مختلف هستند، مانند هزینه‌های NFT از Mutant Ape Yacht Club و Bored Ape Kennel Club.

Axie Infinity

Axie Infinity یکی از بزرگترین بازی های ویدیویی NFT موجود است. در بازی، بازیکنان شخصیت های هیولایی کوچکی به نام axies را جمع آوری می کنند. کاربران می توانند با محورهای خود با یکدیگر مبارزه کنند، آنها را برای ایجاد محورهای جدید پرورش دهند و البته آنها را در بازار سایت معامله کنند.

Axie Infinity پتانسیل کسب درآمد شگفت انگیز بازی های NFT را نشان می دهد. حجم معاملات این شرکت در سه ماهه سوم 2021 به بیش از 2.5 میلیارد دلار رسید و در زمان نگارش این مقاله، ارزش شرکت بیش از 6 میلیارد دلار است.

دسنترالند

Decentraland یک متاورس مبتنی بر اتریوم است که در آن کاربران می توانند املاک مجازی بخرند، جهان را کاوش کنند و در بازی ها و فعالیت های سرگرم کننده شرکت کنند.

بازیکنان NFT های زمین مجازی، املاک، اقلام پوشیدنی و نام ها را در Decentraland معامله می کنند. تعداد محدودی پلات مجازی موجود است و تمامی این معاملات از طریق وب سایت بازی انجام می شود.

دنیای غیرمتمرکز و متعلق به کاربر بازی چیزی است که برخی آینده اینترنت را در نظر می گیرند. NFT ها متاورس را ممکن می کنند (اما کمی بعد در مورد آن بیشتر توضیح می دهیم).

Memers تبدیل به هنرمندان NFT شد

در فوریه 2021، میم اصلی Nyan Cat – یک GIF که یک گربه را با تارت پاپ رنگین کمانی برای بدن نشان می دهد – به قیمت 590,000 دلار در بازار بنیاد فروخته شد . کریستوفر تورس (خالق میم) پس از فروش، به خبرنگاران گفت: «احساس می‌کنم دریچه‌ها را باز کرده‌ام.»

نظر تورس مثل شراب خوب کهنه شده است. او دو ماه بعد با اسنوپ داگ همکاری کرد تا یک Nyan Dog NFT را به همراه دو NFT دیگر که مخصوصاً برای دراپ طراحی شده بودند، منتشر کرد، Hazy Nyan Cat و Nyan Blunt. دومین افت تورس در مجموع 250000 دلار شد.

برای تورس، NFT ها به سازندگان میم این فرصت را می دهند که برای اولین بار در زندگی خود از محتوای خود کسب درآمد کنند. اکثر اعضا با ناامیدی تماشا می کنند که حقوق تصویر و حق چاپ آنها توسط میلیون ها کاربر اینترنتی هتک حرمت شده است. تورس حتی از برادران وارنر به دلیل استفاده نادرست از میم خود در سال 2013 (که به صورت دوستانه حل شد) شکایت کرد.

“من نمی دانستم چگونه با مسائل رفتار کنم. تورس که با گاردین صحبت می‌کرد، می‌گفت باید عقب بنشینم و تماشا کنم که مردم هنر من را می‌دزدند و از آن استفاده می‌کنند.

مجموعه‌های NFT تورس از زمان انتشارشان راه را برای پروژه‌های مشابه هموار کرده‌اند.

Disaster Girl، میم‌هایی که دختر بچه‌ای را در حالی که ساختمانی پشت سرش می‌سوخت به شکلی تهدیدآمیز به دوربین نگاه می‌کرد، در آوریل 2021 به قیمت 473000 دلار (یا 180 اتر) به عنوان NFT فروخته شد.

دختری که در تصویر دیده می‌شود، زوئی راث است، که توضیح داد که در دوران بزرگ شدن احساس می‌کرده است که توسط میم دختر فاجعه تعریف شده است. راث بر این باور است که فروش فیلم اصلی Disaster Girl بخشی ضروری برای به دست آوردن کنترل مجدد بر تصویر بود: او به خبرنگاران گاردین گفت: “شاید آژانس کلمه مناسبی باشد.” “بالاخره در مورد اتفاقی که با آن افتاد نظری داشتم.”

این فروش های NFT به دور از حوادث مجزا هستند. میم اصلی Overly Attached Girlfriend در آوریل 2021 به ارزش 411,000 دلار اتر فروخته شد و یک NFT از ویدیوی اصلی Charlie Bit My Finger یک ماه بعد به قیمت 760,999 دلار فروخته شد. علاوه بر همه آنها، میم دوج در ژوئن 2021 به عنوان NFT به ارزش 4 میلیون دلار اتر فروخته شد تا تبدیل به گرانترین میم NFT شود.

بنابراین، NFT ها برای سازندگان میم ارزش ایجاد می کنند. اما چرا مردم در وهله اول میم می‌خرند؟

هری جونز، یک سرمایه گذار 21 ساله با مجموعه ای 70000 دلاری از میم های NFT، قیمت های گزاف را توضیح می دهد:

جونز که با گاردین صحبت می کرد، گفت: «این در مورد پاداش دادن به سازندگان میم است، اینها حداقل برای نسل من از نظر فرهنگی مهم هستند … و افرادی که سال ها پیش این چیزهای جالب و مهم فرهنگی را ارائه کردند، هیچ پولی برای آن نداشتند.»

البته، هر چیزی که از نظر فرهنگی مهم است، جنبه عاطفی نیز دارد. طبق تعریف، این اقلام برای تمام نسل‌ها ارزشمند هستند. برای یک کلکسیونر NFT، داشتن فایل اصلی یک میم به عنوان NFT مانند داشتن یک قطعه از تاریخچه اینترنت است. ارزش فرهنگی این اقلام ممکن است آن‌ها را به سرمایه‌گذاری ارزشمندی تبدیل کند، تا زمانی که NFT‌ها در اطراف باقی بمانند.

جونز گفت: “من صادقانه فکر می کنم که آنها سرمایه گذاری های مناسبی هستند … با افزایش سن، برخی از قابل جمع ترین دارایی ها چیزهایی هستند که فرهنگ ما برای آنها ارزش قائل است.” “و این الگوهای رفتاری است.”

داستان های محبوب NFT

فهرست بلندبالایی از سلبریتی ها به روند NFT پیوسته اند، در حالی که خانه های حراج نیز داستان های خبری را منتشر می کنند. در اینجا برخی از بزرگترین اتفاقات NFT در چند سال اخیر آورده شده است.

افراد مشهور به ترند NFT بپیوندند

با توجه به اینکه NFT فرصت‌های زیادی را برای هنرمندان و چهره‌های محبوب فراهم می‌کند تا از شهرت خود کسب درآمد کنند، برخی از سلبریتی‌ها بدون قید و شرط به NFT علاقه دارند.

بسیاری از سلبریتی ها با انتشار مجموعه هایی از هیجان پیرامون NFT ها استفاده می کنند.

Kings of Leon با نسخه 50 دلاری When You See Yourself در مارس 2021 اولین گروهی بود که آلبومی را به صورت NFT منتشر کرد. چندین هنرمند دیگر از جمله گریمز و استیو آئوکی نیز NFT منتشر کرده‌اند. NFT ها به هنرمندان این فرصت را می دهند که افراد میانی را کنار بگذارند و حقوق موسیقی خود را حفظ کنند.

اشتون کوچر و میلا کونیس در حال کار روی پروژه‌ای به نام «گربه‌های سنگی» هستند، یک مجموعه تلویزیونی انیمیشن مستقیم به NFT درباره گربه‌هایی که مقداری از حشیش صاحب خود را استنشاق می‌کنند. این پروژه اولین در نوع خود است – یک مجموعه تلویزیونی دیجیتال که می توانید مالک آن باشید. علاوه بر این، شرکت سازنده نمایش می گوید در صورتی که 13420 توکن اولیه آن به فروش برسد، به یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) ماموریت می دهد تا سریال را ادامه دهد.

برخی از افراد مشهور حتی در حال راه اندازی بازارهای NFT هستند، مانند ستاره NFL تام بردی، که Autograph را ایجاد کرد . بردی مدیران ارشدی مانند اپل، اسپاتیفای، لاینزگیت و درفت کینگز دارد که به او در توسعه شرکت کمک می کنند.

سایر سلبریتی ها مجموعه داران و همکاران مشتاق هستند. اسنوپ داگ در اواخر سال 2021 فاش کرد که @CozomoMedici است. @CozomoMedici یک نهنگ NFT ناشناس است که قبلاً یک مجموعه 17 میلیون دلاری از NFT های اتریوم شامل 9 کریپتوپانک دارد. از دیگر علاقه مندان مشهور NFT می توان به جیک پل شخصیت یوتیوب و استف کری ستاره NBA اشاره کرد.

«ادغام» پاک از NFT 69 میلیون دلاری بیپل جابجا شد

مایک وینکلمن، هنرمند رمزارز، که با نام بیپل نیز شناخته می‌شود، یک اثر هنری NFT را در خانه حراج کریستیز به قیمت رکوردشکنی ۶۹.۳ میلیون دلار در مارس ۲۰۲۱ فروخت.

بیپل بزرگترین نام در هنر NFT است و آثار هنری او قیمت های بسیار بالایی دارند. حتی با استانداردهای بیپل، 69 میلیون دلار پولی پوچ است که بسیاری فکر می‌کردند برای مدت طولانی نمی‌توان آن را بالا برد.

تنها تا اوایل دسامبر 2021 طول کشید تا رکورد Beeple شکسته شود. “ادغام” پاک به قیمت 91.8 میلیون دلار در Nifty Gateway فروخته شد تا “Everydays: the First 5000 Days” بیپل را به عنوان گرانترین NFT جایگزین کند. این فروش همچنین NFT پاک را به گران ترین اثر هنری فروخته شده توسط یک هنرمند زنده تبدیل می کند.

جالب اینجاست که آثار هنری پاک در 266445 عدد به نزدیک به 30000 خریدار فروخته شد. این واحدها مانند سهام عمل می کنند. هر مجموعه‌دار پس از پایان فروش با تصویری که بر اساس تعداد واحدهایی که خریداری کرده‌اند اندازه‌گیری شده بود، یک NFT دریافت کردند. هنگامی که یک کلکسیونر تعداد بیشتری از NFT های Merge را در بازار ثانویه خریداری می کند، با واحدهای فعلی خود ترکیب می شود تا به یک NFT واحد با تصویر بزرگتر تبدیل شود. به طور قابل تصور، کسی می تواند تمام این توکن ها را جمع آوری کند تا یک NFT کامل تشکیل دهد.

اثر هنری پاک به عنوان گران ترین NFT تمام دوران در صدر جدول قرار دارد. اما چه آثار هنری و NFT های دیگری میلیون ها دلار فروخته اند؟ لیست ما را در زیر بررسی کنید!

NFT Backlash

همچنین نسبت به پروژه های NFT واکنش منفی و نارضایتی وجود دارد.

در دسامبر 2021، یوبی سافت اعلام کرد که تعداد انگشت شماری از لوازم آرایشی درون بازی را به عنوان NFT برای آخرین عنوان خود در فرنچایز Ghost Recon عرضه می کند. قطره NFT (به نام کوارتز) یک واکنش قطبی دریافت کرد.

برخی از طرفداران این اعلامیه را به عنوان یک رویداد مهم تحسین کردند – اولین پروژه NFT از یک توسعه دهنده بزرگ بازی. با توجه به اینکه محتوای درون بازی در عناوینی مانند Decentraland و Axie Infinity صدها هزار (اگر نه میلیون ها) دلار برای کاربران هزینه دارد، با این حال، بسیاری از طرفداران این فرنچایز به طور منطقی نگران بودند.

اعلامیه یوبی‌سافت در یوبی‌سافت 40000 نپسند و فقط 1600 لایک در این پلتفرم دریافت کرد و ده‌ها تیتر خبری از حرکت یوبی‌سافت به‌عنوان زیان‌آور برای آینده بازی‌ها ابراز تاسف کردند.

Stalker 2 هنگامی که توسعه دهندگان آن، GSC Game World، اعلام کردند که کاربران می توانند در صورت خرید NFT، می توانند شبیه خود را در بازی داشته باشند، به همان اندازه واکنش احشایی دریافت کرد. این استودیو متعاقباً برنامه های خود را برای اضافه کردن NFT به دنبال واکنش گسترده طرفداران لغو کرد.

برای زمینه، عناوین بازی های پرفروش متعددی در سال های اخیر از محتوای درون بازی کسب درآمد کرده اند، محتوایی که زمانی در قیمت فروش اولیه یک بازی گنجانده شده بود. برای بخش بزرگی از طرفداران بازی، NFTها به جای ایجاد یک تجربه بازی همهجانبه تر، پویایی بهره برداری را تداوم می بخشند.

صنعت سینما داستان های مشابهی دارد. انتشار محدود NFT در کنار حماسه علمی تخیلی Legendary Pictures Dune در سپتامبر 2021 برنامه ریزی شده بود. این اعلامیه باعث خشم طرفداران شد که تأثیرات زیست محیطی NFT ها را به عنوان یک مشکل اصلی برجسته کردند. این قطره با توجه به طرح رمان اصلی Dune که توسط برخی به عنوان تمثیلی از تخریب و استثمار آب و هوا درک می شود، ریاکارانه نامیده شد.

کاربردهای واقعی فناوری NFT

سال 2021 برای توکن‌های غیرقابل تعویض سالی پرفروش بود. میزان فروش NFT های مبتنی بر اتریوم در سال 2021 بیش از 17000 درصد افزایش یافت.

ما نمی دانیم که آیا NFT ها یک سرمایه گذاری بلندمدت مناسب هستند یا حبابی در انتظار ترکیدن. اگر کاربردهای جدیدی برای NFT ها پیدا شود و مشکلات فعلی حل شود، این رسانه می تواند عمر طولانی داشته باشد. در کوتاه مدت، آنها یک سرمایه گذاری پرخطر و با پاداش بالا هستند.

بسیاری از کارشناسان رمزارز بر این باورند که NFT ها فراتر از آثار هنری گران قیمت و کلکسیون های ممتاز حرکت می کنند و برنامه های روزمره را در بر می گیرند. بنابراین، چه کاربردهایی در دنیای واقعی برای NFT ها، هم اکنون و هم در حال حرکت رو به جلو داریم؟

قراردادهای هوشمند

یک قرارداد هوشمند در یک NFT اصالت کالا را ثابت می کند و مالکیت آن را تأیید می کند. این اجازه می دهد تا چندین مورد استفاده در دنیای واقعی که ما هنوز در محتوای آنلاین ندیده ایم.

اقلام فیزیکی توکن شده

از NFT ها می توان برای توکن کردن اقلام غیر دیجیتال استفاده کرد. هر چیزی که می‌خرید می‌تواند همراه با NFT باشد که به عنوان یک سند یا رسید دیجیتال عمل می‌کند. به عنوان مثال، می‌توانید از اتر برای خرید یک ماشین یا خانه استفاده کنید و یک دارایی دیجیتالی توکن شده را برای نشان دادن و تأیید اعتبار آن مالکیت دریافت کنید.

در آینده، کیف پول رمزنگاری افراد می تواند برای دسترسی به دارایی های آنها استفاده شود. انتقال ارجاع به اقلام فیزیکی در یک بلاک چین همچنین می تواند فرصت های بیشتری برای تجارت آنها در بازار جهانی ایجاد کند.

همه اینها هنوز در مراحل اولیه است، اما چندین خانه مد در حال آزمایش آب هستند. Dolce & Gabbana مجموعه محدودی از اقلام مد و NFT به نام Collezione Genesi را به قیمت 5.6 میلیون دلار فروخت. هر مورد مد همراه با NFT همراه بود.

در سال‌های آینده، هر کالای فیزیکی که می‌خرید می‌تواند مشابه مجازی برای استفاده آنلاین داشته باشد.

مجوزها و گواهینامه ها

هر مجوز یا گواهی می تواند در یک بلاک چین به عنوان NFT ذخیره شود. این می تواند لایه ای از امنیت و حفظ ایمنی را به این اسناد اضافه کند. قراردادهای هوشمند همچنین می‌توانند دسترسی و تأیید اسناد مهم را برای مؤسسات آسان‌تر کنند. یک کارفرما می تواند مدرک دانشگاهی متقاضی را بررسی کند، به عنوان مثال، به راحتی و بدون هیچ گونه سوالی در مورد صحت مدارک دسترسی داشته باشد.

شرکت ها در حال حاضر در حال کار بر روی روش هایی برای استفاده از NFT ها هستند تا کاربران بتوانند کنترل بهتری بر داده های خود داشته باشند. در حالی که کاربران می‌توانند داده‌های همتا به همتا را به اشتراک بگذارند، این سؤالاتی را در مورد حریم خصوصی و امنیت این اسناد ایجاد می‌کند – به ویژه، چگونه مجرمان سایبری می‌توانند از این NFT‌ها سوء استفاده کنند؟

بلیط و کالا

بخش فروش بلیط و کالا مملو از تقلبی است. NFT ها می توانند احتمال جعلی بودن آنها را از بین ببرند.

NFT ها همچنین فرصت هایی را برای هنرمندان و سازمان دهندگان رویداد ایجاد می کنند تا بلیط ها را مستقیماً به طرفداران بفروشند و مبلغ مناسبی را برای میزبانی رویدادها دریافت کنند. فروش مجدد بلیط ها و کالاهای معتبر برای طرفداران در بازارهای غیرمتمرکز NFT آسان است.

این بلیط‌ها حتی می‌توانند با آثار هنری مزین شوند و خود به اقلام کلکسیونی تبدیل شوند (تصور کنید ووداستاک NFT داشت). علاوه بر این، می‌توانید از NFT منحصربه‌فرد خود برای تهیه نوشیدنی، تنقلات و سایر موارد فیزیکی موجود در قیمت بلیط استفاده کنید. بلیط می تواند صاحبان را به یک DAO برای یک کنسرت بپذیرد؟ این به صاحبان سهام آن کنسرت می دهد که ممکن است برای آن پول در بیاورند.

بلیط های NFT برای تعداد انگشت شماری از رویدادهای دنیای واقعی فروخته شده است. به عنوان مثال، NFT.NYC بلیط های NFT را برای یک کنفرانس در سال 2020 فروخت. شرکت دیگری به نام Coin.Kred نیز یک کیف NFT Swag را برای شرکت کنندگان در همان رویداد فروخت.

زنجیره تامین و لجستیک

تغییرناپذیری یک NFT می تواند برای بهبود کارایی زنجیره های تامین استفاده شود. یک NFT می‌تواند برای ردیابی هر جزئیات مربوط به مبدا، مقصد، اطلاعات ذخیره‌سازی و حرکت محصول تا کاربر نهایی استفاده شود.

مزایا و امتیازها

قراردادهای هوشمند می توانند شامل حق امتیاز باشند. این بدان معناست که خالق اصلی یک NFT درصدی از فروش NFT را هنگامی که از یک مالک ثانویه به مالک دیگر منتقل می شود، دریافت می کند.

این باعث ایجاد درآمد غیرفعال برای هنرمندان و سازندگان محتوا می شود و به طور بالقوه می تواند به صنایعی با ساختارهای سنگین کمک کند. برای مثال، صنعت موسیقی درصد زیادی از سود سازندگان را شرکت‌های ضبط، پلتفرم‌های استریم، دزدان دریایی موسیقی و اشخاص ثالث دیگر می‌بینند.

قراردادهای هوشمند غیرقابل تغییر هستند و به راحتی قابل ردیابی هستند، به این معنی که خالق یک NFT همیشه می تواند سهمی از سهام خود را در معاملات آتی دریافت کند.

با این حال، تغییرناپذیری یک قرارداد هوشمند NFT همچنین می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در مورد حق امتیاز سازندگان شود. هنرمندان و شرکت‌ها می‌توانند در شرایط واقعی قرارداد دوباره مذاکره کنند، اگر ارزش منصفانه را منعکس نکنند. این یک گزینه در NFT نیست. حق امتیاز پس از منعقد شدن در یک قرارداد هوشمند NFT غیرقابل مذاکره است، که می تواند منجر به اختلافات و معامله بد برای هر یک از طرفین بعدی شود.

صنایع

NFTها برای صنایع خاص بسیار مناسب هستند و راه حل ها و فرصت های جدیدی برای نوآوری ارائه می دهند.

خلاقیت ها

NFT ها پتانسیل زیادی برای صنایع خلاق دارند. حق امتیاز یکی از ویژگی‌های قراردادهای هوشمند است که می‌تواند درآمد غیرفعالی برای سازندگان ایجاد کند. NFT ها همچنین می توانند نیاز به یک فرد میانی (مانند یک توزیع کننده) را که کاهش قابل توجهی از سود دریافت می کند، برطرف کند.

خلاقان می‌توانند NFT‌هایی را که حاوی محتوای آنها هستند مستقیماً به طرفداران بفروشند. این به سازندگان اجازه می دهد تا حقوق تجاری و سودآوری مطالب خود را حفظ کنند . همانطور که اشاره کردیم، موسیقی‌دانان، هنرمندان و حتی افراد مشهور به همین دلیل شروع به کسب درآمد از کار خود از طریق رسانه NFT کرده‌اند.

همانطور که گفته شد، ما هنوز پلتفرمی را نخواهیم دید که به کاربران اجازه دهد به موسیقی NFT خود گوش دهند یا ویدیوهای NFT را همه در یک مکان تماشا کنند. محتوای NFT تا زمانی که نتواند تجربه کاربری مشابه پلتفرم‌هایی مانند Spotify و Apple Music را ارائه دهد، مورد توجه قرار نخواهد گرفت.

می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در آینده محیط‌ها و فرصت‌های جدیدی را برای نمایش هنر، موسیقی و ویدیوهای NFT مورد علاقه خود ببینیم. این به معنای فضاهای آنلاین جدید برای نمایش NFT های خودمان و شاید حتی گالری های هنری است که روی فناوری برای نمایش آنها سرمایه گذاری می کنند.

بازی

بازی NFT در حال حاضر یکی از توسعه یافته ترین کاربردهای NFT است. NFT ها دریافتی برای مالکیت اقلام درون بازی، مانند پوشیدنی های درون بازی و محتوای قابل دانلود را نشان می دهند.

این می تواند به این معنی باشد که آیتم های درون بازی در بازار آزاد قابل معامله هستند و به طور بالقوه در پلتفرم ها، رسانه ها و بازی های مختلف قابل استفاده هستند. قبل از اینکه آیتم ها در چندین فضای مجازی قابل استفاده باشند، کارهای زیادی باید انجام شود، اما این چشم انداز بازی NFT است.

مواردی که در یک بازی جمع‌آوری می‌کنید، اگر NFT باشند، مال شما می‌مانند، حتی زمانی که آن بازی دیگر توسط توسعه‌دهندگانش پشتیبانی نمی‌شود. آیتم‌های کمیاب درون بازی می‌توانند به اشکال کلکسیونی از یادگاری‌های مجازی تبدیل شوند که می‌توانند در آینده به فروش برسند.

برخی از بازی‌های NFT (مانند Axie Infinity) قابل بازی کردن هستند. از آنجایی که این عناوین بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده‌اند، بازیکنان می‌توانند در قالب NFT پرداخت دریافت کنند. این بازی‌ها از طریق فرآیندی به نام staking به بازیکنان برای انجام کار پاداش می‌دهند.

نظرات در مورد فضای بازی NFT متفاوت است. حامیان بر این باورند که فناوری بلاک چین آینده بازی است، در حالی که منتقدان فکر می کنند بازی هایی مانند Axie Infinity استثمارگر هستند. زمانی که NFT های آیتم های درون بازی به مبلغ شش رقمی فروخته می شوند، درک این دیدگاه آسان است. طرفداران نمی خواهند از نظر مالی از بازی های مورد علاقه خود محروم شوند.

همچنین در حال حاضر انتقال محتوای درون بازی در چندین بازی مختلف غیرممکن است. چگونه دارایی‌ها را در بین بازی‌هایی که بر روی موتورهای مختلف ساخته شده‌اند به اشتراک می‌گذارید و سبک هنری یکسانی ندارند؟ این یک چالش برای توسعه دهندگان بدون راه حل روشن است.

مالی غیرمتمرکز (DeFi)

شرکت های DeFi از NFT به عنوان وثیقه در وام های غیرمتمرکز استفاده می کنند. اگر می‌خواهید ارز دیجیتال وام بگیرید، ممکن است لازم باشد سکه‌های رمزنگاری شده را در اختیار خود قرار دهید. با این حال، این می تواند آنقدر گران باشد که بسیاری از مردم قادر به پرداخت وام های DeFi نباشند. موسسات DeFi اکنون NFT ها را به عنوان وثیقه می پذیرند (اگر ارزشی داشته باشند).

سرویس نام اتریوم (ENS)

اتریوم یک سرویس نام‌گذاری برای منابعی مانند آدرس‌ها و وب‌سایت‌های کیف پول مبتنی بر اتریوم دارد. تقریباً همان کار سیستم نام دامنه را انجام می دهد. ENS نام آدرس ها را کوتاه می کند تا آنها را به یاد ماندنی تر کند. برخلاف DNS، این کار را با ارائه آدرس به صورت NFT انجام می دهد.

ENS به این معنی است که هر آدرس منحصر به فرد است و همچنین تجارت آدرس های رمزنگاری را آسان می کند. ENS می تواند یکی از مهم ترین سیستم های نام گذاری در سال های آینده باشد. همچنین غیرمتمرکز بودن آن به این معنی است که مانند برخی از رقبای صنعتی تحت تأثیر تصمیمات حاشیه سود قرار نمی گیرد.

انجمن

NFT ها می توانند راه های جدیدی برای تعامل با سازندگان، جوامع و اهداف مورد علاقه ما ایجاد کنند.

مالکیت کسری

به جای داشتن یک مالک، برخی NFT ها می توانند همزمان چندین مالک داشته باشند. شخصی که یک NFT ضرب کرده است می تواند به طور موثر سهام آن دارایی را بفروشد. مالکیت کسری به شما این امکان را می دهد که با افراد دیگری مالک چیزی شوید. این عالی است اگر می خواهید بخشی از چیزی باشید که نمی توانید آن را بپردازید، مانند داشتن یک اثر هنری کلکسیونی.

همچنین به این معنی است که می توانید از علایق خود درآمد کسب کنید. پلتفرم رویال هنرمند موسیقی 3LAU به کاربران امکان می دهد سهمی در موسیقی مورد علاقه خود خریداری کنند. این بدان معناست که طرفداران می توانند از آهنگ های مورد علاقه خود حق امتیاز کسب کنند و بخشی از موفقیت یک هنرمند را احساس کنند. با افزایش محبوبیت یک هنرمند، حق امتیازی که برای آن طرفدار ایجاد می شود نیز افزایش می یابد.

نشانه های اجتماعی

توکن‌های اجتماعی آینده‌ای هیجان‌انگیز را برای جوامع آنلاین و دنیای واقعی نشان می‌دهند. NFT‌های توکن اجتماعی قراردادهایی بین سازندگان و دارندگان نشانه هستند که به دارنده اجازه می‌دهد مزایای ویژه‌ای مانند محتوای منحصربه‌فرد، دسترسی زودهنگام و سایر امتیازات دریافت کند. توکن های اجتماعی حتی می توانند مانند سهام بلاک چین عمل کنند. دارندگان می توانند کنترل و مالکیت بیشتری بر روی جامعه آنلاین مورد علاقه خود داشته باشند و توکن ها را می توان معامله کرد.

طبق گفته Forefront، تعداد آدرس‌هایی که دارای نشانه‌های اجتماعی هستند در سال 2021 200 درصد افزایش یافته است.

علل پایدار

اتریوم در حال حاضر پایدار نیست. ایجاد بلاک در بلاک چین اتریوم به قدرت محاسباتی زیادی نیاز دارد و انرژی زیادی مصرف می کند. همانطور که گفته شد، اتریوم در تلاش است تا پایدارتر شود.

در این میان، تعداد انگشت شماری از پروژه ها تمام تلاش خود را برای جبران اثرات زیست محیطی شبکه با استفاده از NFT ها برای تأمین هزینه اقدامات آب و هوایی انجام می دهند.

بنیاد پورینی با اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) و طبیعت سیشل در جولای 2021 برای کمک به حفاظت از پرندگان در حال انقراض در جزایر سیشل همکاری کرد. این بنیاد برای هر یک از 59 زاغی در خطر انقراض که در سیشل زندگی می کنند، یک NFT ایجاد کرد. با خرید این کلکسیون های نمادین، خریداران به طور فعال در حفظ گونه های در معرض خطر سرمایه گذاری کردند. پروژه بنیاد پورینی اولین استفاده از NFT برای حفاظت بود.

آینده NFT ها

آیا NFT ها آینده اموال دیجیتال هستند؟ یا نشان دهنده مدی هستند که هم برای سرمایه گذاران خطرناک و هم برای محیط زیست ویرانگر است؟

فقط زمان مشخص خواهد کرد – در حال حاضر، آنچه می توان گفت این است که آنها یک سرمایه گذاری مخاطره آمیز هستند که برای تعداد کمی از کاربران بسیار خوب جواب داده است.

هر چقدر هم که نسبت به آینده آنها خوش بین باشید، بدون شک NFT ها در صنایع خاص مانند هنر دیجیتال و کلکسیون ها محبوبیت پیدا می کنند. چگونه NFT ها می توانند فراتر از این برنامه ها رشد کنند و با تجارت بزرگ، امور مالی و مفاهیمی مانند متاورس ادغام شوند؟ و چگونه می توان NFT ها را برای تجربه بهتر کاربر (و محیطی) بهینه کرد؟

پذیرش جریان اصلی

ما در حال حاضر شاهد انتشار برندهای بزرگ مانند توییتر NFT هستیم. با توجه به اینکه NFT ها به تمرکز اصلی خود ادامه می دهند و شرکت ها به دنبال نقاط تماس جدید و جذاب با طرفداران هستند، می توانند مارک های بیشتری را دنبال کنند. یک مثال می تواند پاداش دادن به طرفداران با رویدادهای مارک دار باشد که از طریق محتوای بازگشایی در NFT قابل بازخرید است.

اگر کریپتو به استقبال گسترده‌تر خود ادامه دهد، احتمالاً بازار NFTها با آن گسترش خواهد یافت. NFT ها می توانند به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شوند و برای نشان دادن طیف متنوعی از دارایی ها به روش هایی که ما هنوز نمی توانیم تصور کنیم استفاده می شود.

عدم تمرکز

NFT ها می توانند راه جدیدی برای مالکیت دارایی های دیجیتال در اختیار ما قرار دهند، تا زمانی که برخی از مشکلات حقوقی NFT ها حل شود. از آنجایی که بیشتر ساعات بیداری خود را به صورت آنلاین می گذرانیم، منطقی است که باید مالکیت فضاها و محتوای آنلاینی را که استفاده می کنیم شروع کنیم.

از این نظر، NFT ها در راستای مسیر فعلی اینترنت به سمت وب 3.0 هستند.

وب 3.0 چشم اندازی از اینترنت است که در آن همه چیز غیرمتمرکز است. این بدان معناست که این شبکه به جای شرکت هایی مانند گوگل و فیس بوک، تحت مالکیت و اداره جامعه آنلاین است. به این ترتیب، NFT ها و ادغام آنها با مفاهیمی مانند متاورس در نهایت می تواند شرکت های بزرگ اینترنتی را منسوخ کند.

NFT ها در حال حاضر در صنعت مالی غیرمتمرکز استفاده می شوند زیرا به طور فزاینده ای برای نشان دادن دارایی های مالی مورد استفاده قرار می گیرند. NFT ها می توانند در تمرکززدایی سیستم مالی ما نقش داشته باشند – مزایای شفافیت و دموکراسی را نه تنها برای دنیای آنلاین بلکه برای اقتصاد جهانی ما به ارمغان می آورند.

متاورس Metaverse

متاورس یک جهان مجازی است – یک فضای اجتماعی آنلاین که به عنوان مکانی در نظر گرفته شده است که می‌توانید در آن بنشینید، با دوستان خود ملاقات کنید، در رویدادها شرکت کنید، بازی کنید، و ویژگی‌های مجازی و NFT‌های خود را به نمایش بگذارید. بسیاری از مردم بر این باورند که متاورس آینده اینترنت است.

فیس بوک در سال 2021 با پیش بینی متاورس متمرکز خود، نام شرکت خود را به Meta تغییر داد. اما متاورژن‌های غیرمتمرکز که بر پایه بلاک‌چین ساخته شده‌اند ، به طور بالقوه آزادی و حقوق بیشتری را نسبت به محتوا و داده‌هایشان نسبت به فیس‌بوک ارائه می‌کنند.

فراجهان های غیرمتمرکز، فضای آنلاینی را تجسم می کنند که در آن هر قسمت از محتوای پلت فرم متعلق به جامعه است. در این متاورزها، نیازی به اقتدار متمرکز وجود نخواهد داشت زیرا همه چیز توسط بلاک چین ایمن و احراز هویت می شود.

بنابراین، متاورزهای غیرمتمرکز می توانند عاری از ردیابی تبلیغات و داده کاوی شخصی باشند. شرکت‌های متمرکز مانند Facebook/Meta نمی‌توانند این ایده را اجرا کنند، زیرا برای بازگشت سود به داده‌ها متکی هستند. برخلاف متاورس های غیرمتمرکز، متاورس های متمرکز می توانند برای جمع آوری داده های کاربر با جزئیات بیشتر از این شرکت ها استفاده شوند.

در حال حاضر تعداد انگشت شماری متاورس مبتنی بر بلاک چین، مانند Decentraland و Cryptovox وجود دارد . یک روز، میلیون ها کاربر ممکن است در این متاورژن ها شرکت کنند و NFT ها می توانند نقش مهمی در هویت آنلاین کاربران ایفا کنند.

در یک متاورس، کاربران می‌توانند محتوایی را که خریداری کرده‌اند، مانند مجموعه آثار هنری NFT خود، نمایش دهند و هر کاربر یک آواتار دارد که می‌تواند لباس‌های پوشیدنی درون بازی را NFT بپوشاند. در آینده، آیتم‌های بازی‌ها و پلتفرم‌های دیگر و همچنین NFT آیتم‌های دنیای واقعی نیز می‌توانند نمایش داده شوند. بگویید که در دنیای فیزیکی یک ماشین جدید می خرید. شما همچنین می توانید یک NFT از ماشین خود داشته باشید که در متاورس قابل استفاده است.

NFT های زمین مجازی به حراج گذاشته می شوند و به صورت متاورس فروخته می شوند. این بدان معناست که کاربران مالک فضاهای آنلاینی هستند که در آن ساکن هستند. کاربر می تواند یک خانه یا موزه مجازی در آن زمین بسازد. در آینده، کسب‌وکارها می‌توانند فروشگاه‌های مجازی برای فروش آنلاین محصولات بسازند. همانطور که در نمونه های فعلی متاورس ها وجود دارد، تمام زمین ها در بازارهای NFT قابل معامله هستند. کاربران می توانند زمین را برای سود معامله کنند یا حتی قطعات زمین را به دیگران اجاره دهند.

NFT ها همچنین می توانند نقش مهمی در جنبه های اجتماعی متاورس داشته باشند. آن‌ها می‌توانند به کاربران اجازه دسترسی به فعالیت‌های مجازی در متاورس، مانند گردهمایی‌های آنلاین، کنسرت‌ها، نمایشگاه‌های هنری و موارد دیگر را بدهند.

بهينه سازی

در حالی که NFT ها پتانسیل زیادی دارند، ناکارآمدی های فعلی موانعی را برای پذیرش بیشتر ایجاد می کند. رمزارزها پیچیده، ناکارآمد و برای محیط زیست مضر هستند. علاوه بر این، قیمت گاز مرتبط با ضرب NFT به این معنی است که این رسانه برای برخی سازندگان گزینه ای نیست.

برنامه ها و وب سایت های رمزنگاری می توانند کاربر پسندتر شوند. در حال حاضر، کاربران باید NFT های خود را خود نگه دارند.

خود حضانت روشی برای نگهداری دارایی های دیجیتال که به موجب آن فقط مالک به آنها دسترسی دارد. خود حضانت به این معنی است که کاربران مسئولیت کامل مدیریت دارایی های خود را به جای اتکا به بانک ها برای نگهداری آنها بر عهده می گیرند.

خود نگهبانی برای ماهیت غیرمتمرکز زنجیره‌های بلوکی ضروری است، اما کیف‌پول‌های رمزنگاری می‌توانند فاقد ویژگی‌های امنیتی کافی باشند تا این امر برای پذیرش انبوه قابل اجرا باشد. اگر رمز کیف پول خود را گم کنید، دارایی های رمزنگاری خود را نیز از دست خواهید داد. کیف پول‌های کریپتو در نهایت از پین، بیومتریک، ویژگی‌های بازیابی حساب و ورود به سیستم پشتیبانی می‌کنند – مدیریت دارایی‌های دیجیتال را بسیار آسان‌تر می‌کند.

NFT ها باید از راه های دیگر در دسترس تر و کارآمدتر شوند. اتریوم روی Eth2 کار می کند – مجموعه ای از ارتقاها که باید انقلابی در تولید NFT های اتریوم ایجاد کند. یکی از تغییرات اصلی تغییر به روش اعتبارسنجی است. این به اعضای انجمنی که به اجرای اتریوم کمک می‌کنند، به جای استفاده از قدرت محاسباتی، اجازه می‌دهد تا در طول فرآیند ضرب کردن ETH خود را به اشتراک بگذارند. این می تواند ردپای کربن اتریوم را تا 99.95 درصد کاهش دهد.

به روز رسانی Eth2 همچنین مقیاس پذیری اتریوم را بهبود می بخشد. بلاک چین قادر خواهد بود تعداد بیشتری از تراکنش ها را با سرعت بیشتری تسهیل کند. این باعث کاهش تقاضا در شبکه و هزینه های گاز مرتبط با استخراج NFT می شود. با هزینه های گاز کمتر، هنرمندان و کارآفرینان بیشتری ممکن است تمایل به استفاده از NFT داشته باشند.

سوالات متداول در مورد NFT

NFT ها چیست؟

NFTها توکن‌های غیرقابل تعویض، توکن‌های رمزنگاری منحصربه‌فرد و غیرقابل تغییر هستند که در یک بلاک چین ذخیره می‌شوند تا مالکیت یک دارایی دیجیتال یا فیزیکی را نشان دهند. NFT ها می توانند هر تعداد چیز را نشان دهند، از جمله تصاویر، فیلم ها و فایل های صوتی.

نکته در NFT ها چیست؟

طرفداران بر این باورند که NFT ها به سازندگان اجازه می دهد تا مالکیت و سودآوری محتوای خود را حفظ کنند و در عین حال ارزش بیشتری برای مشتریان ایجاد کنند. به عنوان مثال، NFT ها به مشتریان اجازه می دهند محتوایی را که خریداری می کنند، دوباره بفروشند. منظور از NFT ها آوردن مفاهیم کمیابی و اثبات مالکیت به اقلام دیجیتال است و کاربردهای مختلفی در حال توسعه است که از این ویژگی ها استفاده می کنند.

منتقدان فکر می‌کنند NFT‌ها بی‌معنی هستند زیرا نمی‌توانند از سازندگان در برابر سرقت محتوا و خریداران در برابر کلاهبرداری محافظت کنند. ممکن است NFTها از نظر قانونی حقوق مالکیت یا حق چاپ را نیز منتقل نکنند، و برخی از منتقدان معتقد نیستند که کمبود و اثبات مالکیت با محتوای دیجیتال امکان پذیر است.

چه صنایعی از NFT استفاده می کنند؟

NFT ها در درجه اول برای نمادسازی آثار هنرمندان و محتوای بازی های ویدیویی استفاده می شوند. در آینده، NFT ها می توانند در طیف وسیعی از بخش ها، از جمله املاک و مستغلات، بلیط رویدادها و تدارکات مورد استفاده قرار گیرند. مردم می‌توانند NFT‌های خود را در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، قاب‌های عکس دیجیتال و درون متاورس‌ها نمایش دهند.

NFT ها کجا ذخیره می شوند؟

NFT ها در یک دفتر کل دیجیتال عمومی به نام بلاک چین ذخیره می شوند که با اثبات صحت تراکنش ها را ایمن می کند. اکثر NFT ها در بلاک چین اتریوم ذخیره می شوند.

قرارداد هوشمند NFT در زنجیره ذخیره می شود و این چیزی است که مالکیت یک دارایی را ثابت می کند. خود دارایی زیربنایی (یعنی یک فایل ویدیویی یا تصویری) اغلب در یک پایگاه داده جداگانه ذخیره می‌شود، زیرا هزینه‌های بالای گاز مربوط به ذخیره‌سازی محتوا در زنجیره وجود دارد. در این شرایط، قراردادهای هوشمند NFT حاوی یک لینک به دارایی است که نشان می دهد.

آیا NFT ها خراب می شوند؟

NFT ها مفاهیم جدیدی را با چندین احتمال آینده به اینترنت می آورند. در حالی که بازار NFT احتمالاً با هیاهویی که پیرامون آن وجود دارد بالا و پایین می‌شود، بعید است که NFTs به این زودی‌ها به طور کامل سقوط کند. اگر NFT ها نتوانند پتانسیل خود را ارائه دهند یا با چیزی موثرتر جایگزین شوند، حباب NFT ممکن است ترکیده شود.

آیا ارزش NFT ها افزایش می یابد؟

ارزش برخی از NFT ها در طول زمان افزایش می یابد، در حالی که برخی دیگر کاهش می یابد. نسخه‌های جدید NFT مستقیماً از سازندگان محبوب مانند CryptoPunks یا Bored Ape Yacht Club احتمالاً در بازار ثانویه ارزش بیشتری خواهند داشت.

آیا NFT ها سرمایه گذاری خوبی هستند؟

برخی از NFT ها ده ها میلیون دلار فروخته می شوند و برخی از کلکسیونرها مبالغ هنگفتی به دست می آورند. همانطور که گفته شد، بازار NFT ناپایدار است زیرا یک فناوری جدید است. NFTها یک سرمایه گذاری پرخطر و با پاداش بالا هستند که در آن موفقیت به محبوبیت طولانی مدت NFT و فناوری گسترده تر بستگی دارد.

آیا NFT ها را می توان کپی یا اسکرین شات گرفت؟

شما از نظر فنی نمی توانید یک کپی از یک NFT تهیه کنید زیرا هر توکن منحصر به فرد است و نشان دهنده مالکیت یک دارایی اساسی است. NFT ها در یک دفتر کل عمومی به نام بلاک چین ثبت می شوند، به این معنی که احراز هویت NFT به عنوان یک چیز واقعی آسان است.

دارایی های اساسی اغلب می توانند کپی یا اسکرین شات شوند زیرا بسیاری از این دارایی ها تصاویر یا فایل های ویدیویی هستند. بسیاری از کلاهبرداران آثار را کپی کرده و دوباره آنها را به عنوان NFT فروخته اند. این از نظر مالی هم برای خریداران و هم برای سازندگان ضرر دارد.

آیا می توان NFT ها را کپی رایت کرد؟

NFT ها اصالت اقلام را از طریق کد به جای قانون اثبات می کنند. با این حال، حق چاپ یک اثر را نمی توان از طریق پلتفرم های NFT معامله کرد. در مورد هنر، موسیقی، آثار ادبی و سایر خلاقیت‌ها، NFT‌ها نمایانگر آن دارایی هستند و پدیدآورنده حق چاپ خود را به همان روشی که در اکثر معاملات فیزیکی حفظ می‌کند، حفظ می‌کند.

آیا NFT ها را می توان دزدید؟

NFT ها را می توان به سرقت برد، اگرچه بعید است که این اتفاق از طریق بلاک چین رخ دهد.

هکرها برای سرقت دارایی های رمزنگاری شده از یک بلاک چین باید تعداد زیادی از رایانه ها را در همان دفتر کل توزیع شده کنترل کنند. بلوک ها همچنین با رمزنگاری ایمن می شوند که اساساً هک آنها غیرممکن است.

با این حال، مجرمان سایبری می توانند از تاکتیک های فریبنده برای متقاعد کردن کاربران برای انتقال NFT های خود استفاده کنند. هکرها همچنین می توانند به حساب های کاربری در بازارهای NFT دسترسی پیدا کنند تا NFT ها را به حساب های خود منتقل کنند (این اتفاق در Nifty Gateway در سال 2021 رخ داد). دارایی زیربنایی که یک NFT خاص نشان می دهد، در صورتی که در یک پایگاه داده در معرض خطر ذخیره شود، ممکن است به سرقت رود.

چه کسی NFT ها را می سازد؟

هنرمندان دیجیتال، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، و توسعه‌دهندگان بازی، بیشتر دراپ‌های NFT را ایجاد می‌کنند. اخیراً، نوازندگان و دیگر افراد مشهور در لیست A، NFT ها را به عنوان راهی برای کسب درآمد از محتوای خود ایجاد کرده اند. شرکت‌های بزرگی مانند نایک و توییتر نیز وارد این امر شده‌اند.

آیا می توانید NFT ها را بفروشید؟

NFT ها مانند اقلام در دنیای فیزیکی بخشی از یک بازار آزاد هستند. به این ترتیب، می توانید NFT ها را در بازار ثانویه بخرید و بفروشید.

NFT ها چگونه ارزش گذاری می شوند؟

NFT بر این مفهوم استوار است که یک کالا هر چه جامعه آن را ارزشمند بداند ارزش دارد. کمبود، محبوبیت و کاربرد یک NFT اغلب بر ارزش آن تأثیر می گذارد.

هزینه فروش NFT چقدر است؟

معمولاً برای ضرب، انتقال، فروش یا خرید NFT باید هزینه گاز پرداخت کنید. این را به عنوان هزینه خدمات برای استفاده از بلاک چین اتریوم در نظر بگیرید. هزینه های گاز بر اساس میزان ترافیک بلاک چین اتریوم افزایش و کاهش می یابد.

NFT ها کجا معامله می شوند؟

NFT ها را می توان در بازارهای اختصاصی NFT مانند OpenSea، Rarible و SuperRare خرید و فروخت.

NFT ها کجا ایجاد می شوند؟

می‌توانید NFT‌ها را در چندین پلتفرم، از جمله سایت‌های اختصاصی ضرب NFT مانند Mintable، ضرب کنید. چندین بازار NFT همچنین به کاربران امکان ایجاد NFT را می دهند.

آیا NFT ها برای محیط زیست مضر هستند؟

NFT ها برای محیط زیست مضر هستند زیرا در اصل بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده اند. اتریوم در حال حاضر از مکانیزم اجماع اثبات کار با انرژی فشرده برای استخراج و ایمن سازی شبکه استفاده می کند. بنابراین، ایجاد، فروش، مناقصه و خرید NFT از انرژی استفاده می کند و به ردپای کربن قابل توجه شبکه کمک می کند.

اتریوم در نهایت به یک سیستم اثبات سهام کارآمدتر به روز خواهد شد. با این حال، در حالی که اثبات سهام 99.95٪ انرژی کمتری مصرف می کند، این تغییرات ممکن است سال ها در حال انجام باشد.

در این بین، ماینرها – افرادی که امنیت بلاک چین اتریوم را ایمن می کنند – باید از منابع انرژی تجدیدپذیر برای کاهش ردپای کربن اتریوم استفاده کنند. خریداران و فروشندگان NFT نیز باید از راه حل های لایه ۲ اتریوم برای کاهش تعداد تراکنش ها در بلاک چین استفاده کنند.

نکته نهایی

ما اطلاعات زیادی را در مورد NFTها، از جمله کاربرد آنها و مسیر آینده فناوری، پوشش داده ایم. ما حتی به شما نحوه خرید، فروش و ایجاد NFT های خود را نشان داده ایم. سوال این است که آیا باید درگیر شوید؟

با توجه به نوسانات بازار فعلی، NFTها بدون سهم خود از ریسک نیستند . به علاوه، سؤالات روشنی در مورد قانونی بودن فناوری در مقایسه با سایر گواهی های مالکیت وجود دارد. از سوی دیگر، حامیان NFT ایده‌های قانع‌کننده‌ای درباره آینده و احتمالات این فناوری ارائه می‌کنند.

اینکه آیا باید در NFT ها سرمایه گذاری کنید یا نه بستگی به اعتقاد شما به آنها و وضعیت مالی فعلی شما دارد. آیا احساس می کنید NFT ها حبابی هستند که منتظر ترکیدن هستند؟ آیا می توانید سرمایه خود را از دست بدهید؟ فقط شما می توانید تصمیم بگیرید که کدام طرف آن بحث را انتخاب کنید.

  • آموزش گام به گام روش ساخت و فروش NFT
  • مشاور دیجیتال مارکتینگ [وظایف، مسئولیت و مهارت]
  • دیجیتال مارکتینگ چیست؟ 20 استراتژِی بازاریابی دیجیتال Digital Marketing
  • قیف بازاریابی دیجیتال ( دیجیتال مارکتینگ ) Digital Marketing Funnel
  • بهترین روش مدیریت کسب و کار چیست ؟

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *